19.11.24 DI Digital Nyheder

Det Digitale Produktpas - Høring vedr. rammer for leverandørvirksomheder

EU-kommissionen åbner høring om standarder for dataunderstøttelse i Det Digitale Produktpas med fokus på sikkerhed og langsigtet adgang.

Med vedtagelsen af ecodesignforordningen skal virksomheder forberede sig på at gøre deres produkter mere cirkulære. Det skal bl.a. ske i regi af Det Digitale Produktpas (DPP), som skal bidrage til at udstille et produkts bæredygtighedsdata, og derfor gøre det mere gennemskueligt for forbrugeren, hvor bæredygtigt et produkt er i praksis.

For at det digitale produktpas kan fungere, er der selvfølgelig behov for systemunderstøttelse til dataindsamling og datahåndtering. Nogle virksomheder vil selv være i stand til at investere i sådanne systemer, men for mange mindre virksomheder skal det være muligt at tilkøbe services, som kan hjælpe dem med at holde styr på data.

EU-Kommissionen har nu igangsat en høring vedr. rammer og standarder for de virksomheder, der gerne vil tilbyde services til dataunderstøttelse i relation til DPP. Det drejer sig bl.a. om krav vedr. informationssikkerhed, finansiel sikkerhed mhp. at kunne sikre aktører langsigtet adgang til data, som opbevares hos leverandører, samt leverandørers evne til at leve op til evt. standarder og krav.

Såfremt I som DI Digital medlemmer har input til Kommissionens arbejde på området, må I meget gerne sende input til DI’s fagleder for EU miljøpolitik Louise Bünemann på LOBU@DI.DK.

Hvad er Det Digitale Produktpas?

Det digitale produktpass (DPP) samler data om fysiske produkter, som skal bidrage til, at produkterne bliver mere bæredygtige, f.eks. reparationsvejledning eller materialesammensætning.

Slutbrugere kan få adgang til passet, men det er især tiltænkt de forskellige led i værdikæden, der får bedre grundlag for at samarbejde – og for at gøre produkterne mere bæredygtige.

Relateret indhold