Dataetikprisen 2024: Indstil din virksomhed og vind
Har din virksomhed gjort en særlig indsats for at fremme ansvarlig og etisk datahåndtering? Så er det nu, du skal gribe chancen, når DI Digital og Finansforbundet inviterer til open-call til Dataetikprisen 2024.
Udvikling i brugen af AI eksploderer og får større og større indflydelse på vores samfund og vores digitale fodspor bliver dybere end nogensinde før, hvorfor vi står over for komplekse og afgørende spørgsmål om, hvordan vi bedst håndterer vores data på en ansvarlig måde. Der pålægges virksomheder nu et ansvar i forhold til at udvikle og anvende teknologi på ansvarlig vis, så vi styrker den tillid, der udgør kernen i vores digitale samfund. Nogle virksomheder formår i høj grad at leve op til dette ansvar – de skal hyldes med Dataetikrisen 2024.
Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil overrække prisen til en virksomhed, der viser, at dataetik og ansvarlig digitalisering kan gå hånd i hånd med en sund forretningsmodel.
Hvor og hvornår?
Eventet afholdes på Københavns Erhvervsakademi (KEA) som led i Dansk Design Centers Future Innovation Challenge.
Prisen uddeles af DI Digital og Finansforbundet og overrækkes den 1. november.
Juryen
Vinderen af prisen udvælges af en jury bestående af otte medlemmer, der alle er håndplukkede ud fra deres ekspertise inden for den dataetiske dagsorden. Juryen består af:
- Mikael Jensen, direktør i D-mærket
- Rikke Frank Jørgensen, forskningschef for Institut for Menneskerettigheder og medlem af regeringens ekspertgruppe vedr. tech-giganter
- Birgitte Kofod, partner i Carve Consulting samt medstifter og bestyrelsesforperson i Tænketanken Dataethics
- Christian Visti Larsen, medstifter og CEO i Meo
- Peter Svarre, ejer af PeterSvarre.dk og medlem af regeringens ekspertgruppe vedr. tech-giganter
- Mikkel Jespersen, medstifter og formand for 1508
- Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef ved DI Digital
- Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet
Hvorfor deltage?
Vinderen af Dataetikprisen 2024 får mulighed for at bruge både nomineringen og prisen til at fremhæve sin virksomhed. Der er også gode muligheder for co-branding, da virksomheden vil blive eksponeret af både DI Digital og Finansforbundet. Vi vil med prisen få de gode eksempler på, hvordan virksomheder kan positioneres som frontløbere inden for ansvarlig digitalisering frem i lyset.
Læs her om DI Digital og Finansforbundets anbefalinger om dataetik.