12.03.25 DI Digital Nyheder

DI Digital runder 1000 medlemmer!

DI Digital er med 1000 medlemmer nu Danmarks største digitale branchefællesskab. Det styrker vores position på den digitale dagsorden markant, at så mange ønsker at være med i vores forening. Vi fejrer milepælen ved at byde Cliarly velkommen som vores medlem nummer 1000.

Vi har i DI Digital rundet 1000 medlemmer, og det er noget at være stolt af. Vi er nu Danmarks største digitale  branchefællesskab, og det er vigtigt for både os og vores medlemmer. Størrelsen spiller en vigtig rolle. Det giver os styrken til at lede an på den digitale dagsorden og muliggør samtidig, at vi kan tilbyde vores medlemmer de bedste serviceydelser og fordele.

Derfor er vi også fyldt op af begejstring over at kunne byde startup-virksomheden Cliarly velkommen som vores medlem nummer 1000. Det er noget, der skal fejres, og derfor mødte vi også op på CBS  Incubator, hvor Cliarly holder til lidt endnu. Her mødte vi ind til et kontor pakket med primært nyuddannede iværksættere. Der var skriveborde klemt ind i hvert et åbent spot, og stemningen var så tyk af ambitioner, kreativitet og drivkraft, at den næsten var til at tage og føle på. Her var vi ikke i tvivl om, hvor Cliarly hørte til, da vi overraskede dem ved deres ”Cliarly”-prydede skriveborde. 

CEO og Founder Jakob Lykke og hans to kollegaer Signe og Anders tog overrasket imod os og bød os glædeligt på kaffe, da vi overrakte blomster og champagne. Da overraskelsen havde lagt sig, fik vi en god snak om, hvad Cliarly arbejder på aktuelt, og hvad deres medlemskab i DI Digital betyder for dem.

Jakob fortæller, at han startede Cliarly, fordi han som ordblind manglede nogle hjælpemidler, der var gode nok til at hjælpe ham igennem gymnasiet og universitetet. Da generativ AI begyndte at blive udbredt, studerede han til softwareingeniør på Aalborg Universitet. Her så han et særligt potentiale for, at AI kunne hjælpe ham med at lukke det hul i markedet, som han så længe havde mærket på egen krop. 

Nu, et par år senere, har han set, hvordan potentialet for Cliarly er langt bredere, end først antaget. Som han siger: “alle laver jo stavefejl en gang imellem.”

“I Cliarly arbejder vi i dag også aktivt på at udbrede værktøjet til virksomheder. Det er en nem måde for virksomheder at integrere AI til at løfte kvaliteten og effektiviteten af deres arbejde. Samtidig er der også mange studerende, der anvender vores værktøj. Her er særligt oplæseren, som kan lave tekster til lyd, meget populær.” 

Jakob forklarer, at de har meldt sig ind i Dansk Industri på grund af den juridiske rådgivning, men også fordi netop DI Digital var et medlemskab der gav mening for dem fagligt. De kunne se store muligheder som medlemmer, særligt for at skabe et netværk og møde potentielle kunder. Herudover er det attraktivt for dem, at DI tilbyder to års gratis medlemskab for startups. 

Vores forventninger er, at vi kommer ind i et fællesskab og et community, hvor vi får lov til at udvide vores netværk. Både med politikere og danske virksomheder, der arbejder inden for samme branche som os selv. Det betyder rigtig meget, at vi kan fortælle andre om, hvad det er, vi laver, men også at vi kan høre mere om, hvad der sker i dansk erhvervsliv. Jakob Lykke, Founder og CEO for Cliarly

Som medlem af DI Digital er Cliarly glade for at fåadgang til alle DIs medlemsfordele. Det at være en del af et stort branchefællesskab, der tilbyder viden, politisk interessevaretagelse og netværk, har også givet iværksætteren julelys i øjnene: “Det er jo gaven, der bliver ved med at give”, udbryder Jakob, og vi får alle et godt grin. 

Jakob fortsætter med at fortælle, at den politiske interessevaretagelse faktisk spiller en stor rolle for Cliarly. Som lovgivningen er lige nu, er der nemlig ikke forskel på, hvilke hjælpemidler ordblinde må benytte, når de går i 3. klasse, og når de læser på universitetet, og det mener Jakob er et stort problem. Derfor er de glade for at høre, at DI Digital arbejder for at fremme brugen af digital læring i det offentlige uddannelsessystem og i virksomhederne.

Hvorfor gør størrelsen en forskel?

I DI Digital arbejder vi med vores tre grene: viden, politik og netværk.

Viden: I DI Digital ønsker vi at være en form for vidensbank hvor vores medlemmer kan hente og dele den nyeste relevante viden og erfaring fra den digitale branche. Jo flere medlemmer vi har, jo mere kan vi hjælpe hinanden med at lære af hinandens erfaringer.

Politik: I DI Digital ønsker vi at være den digitale branches repræsentant på Christiansborg såvel som i Bruxelles. Sammen står vi stærkere, og jo flere medlemmer vi har i ryggen, jo mere vægt har det når vi repræsenterer den digitale branches interesser på det politiske felt.

Netværk: I DI Digital ønsker vi at skabe et netværk for vores medlemmer. Et sted for faglig sparring, men også et sted hvor medlemmer kan møde potentielle samarbejdspartnere eller fremtidige kunder. Jo flere medlemmer, jo bredere kan vi nå ud.

Relateret indhold