Britisk efterspørgsel efter digital understøttelse til velfærdsservices og effektivisering af administrationer matcher danske styrker
Storbritanniens offentlige sektor står over for en omfattende digital omstilling, og det giver et konkret eksportvindue for danske GovTech-virksomheder. Særligt løsninger, der integrerer store mængder data, digital inklusion og brugervenlighedsamt sundhedsteknologi er områder, hvor Danmark har dokumenterede styrkepositioner – og hvor Storbritannien i de kommende år har fokus på at transformere offentlige services.
Forældet teknologi koster milliarder
Den britiske regering har undersøgt, hvad deres forældede teknologisystemer koster og det er op mod £45 milliarder årligt i mistede produktivitetsgevinster. Det handler både om siloer, ineffektiv administration med manuelle arbejdsgange og manglende adgang til digitale selvbetjeningsløsninger for borgerne. Over halvdelen af offentlige services i UK er stadig ikke tilgængelige online.
Ny strategi: A Blueprint for Modern Digital Government
I januar 2025 offentliggjorde den britiske regering strategien 'A Blueprint for Modern Digital Government'. Den sætter retning for hele den offentlige digitalisering med fokus på datasamarbejde, AI, proaktive services og bedre brugeroplevelser.
Blandt de centrale reformpunkter er:
- En digital wallet til offentlige identitetsdokumenter med kørekort og ID for forsvarets veteraner, som de første
- En 'once only'-regel for data, så borgere ikke skal afgive samme oplysninger flere gange
- En ny digitaliseringsenhed, der skal katalysere tværgående digital transformation og nok så interessant et mål om at gøre lovgivning 'digital ready' og dette med inspiration fra Danmarks tilgang. Derudover skærpes behovet for at indtænke digital inklusion i tilgangen til digitale services.
“Dialogen mellem danske og britiske myndigheder inden for digitalisering af den offentlige sektor er i positiv udvikling med mere og mere efterspørgsel efter danske erfaringer”, siger Sidsel Skovborg, digital counsellor på den danske ambassade i Storbritannien.
Hvor kan Danmark bidrage
Flere konkrete områder matcher de styrker, danske GovTech-virksomheder allerede leverer på hjemmebanen:
- Identitet og login: Storbritannien er i gang med at udrulle GOV.UK One Login, men mangler den sammenhæng og brugervenlighed, vi kender fra MitID og borger.dk
- Datadeling: Storbritannien kæmper med siloer, mens Danmark har bygget strukturerede platforme som Datafordeleren og Serviceplatformen
- Sundheds-IT: NHS investerer massivt, men slås med integration. Danmark har erfaring med telemedicin, fælles patientjournaler og dataplatforme, som proaktivt anvender data.
- AI og automatisering: Danmark er foran med proaktive services og automatisering, fx forudfyldt skat, anvendelse af data på indersiden til at håndtere borgeropkald mv. Men Danmark er faktisk også langt fremme med implementering af AI use cases.
Det er en klar styrke med Danmarks lange tradition for at koble virksomheder tæt på udbudsprocesser og dialoger om digital retning i den offentlige sektor. Der er brug for teknologier, der ikke bare virker, men også er designet med brugeren og forvaltningen i centrum og som kan implementeres helt i bund. Her står Danmark stærkt, ikke mindst fordi danske virksomheder har en lang tradition for at arbejde tæt på den offentlige sektor.
Et godt råd: Find en eller to stærke partnere. Brug gode kundecases som afsæt. Vær til stede i de relevante miljøer – via events, branchefællesskaber, konferencer m.v. Ifølge virksomheder er en aktiv tilstedeværelse i økosystemet mindst lige så vigtig som en fysisk adresse.
Markedsadgang kræver forståelse
Det britiske marked er stort, og det ligger tæt på Danmark. Både IT-professionelle og embedsmænd tæt på regeringen er klar over, hvad Danmark har formået. Samtidig er der politisk opbakning til samarbejde med nye aktører. Den nye Procurement Act 2023 skal gøre det nemmere for innovative virksomheder at byde ind – også internationale, men der lægges også vægt på et lokalt netværk. Det er bestemt heller ikke let at komme ind uden at forstå den britiske indkøbskultur, udbud, portaler og rammeaftaler.
Govtech call#14 sætter fokus på det britiske marked
Henover sommeren og efteråret vil den danske ambassade i Storbritannien tilbyde en række aktiviteter målrettet danske virksomheder, der gerne vil ind på det britiske marked. Deltag blandt andet i webinarer omkring britisk indkøbskultur og få et overblik over kommende udbud.
I september arrangeres en dansk delegation til Digital Government Expo, London (den 24.-25. september 2025).
Vi udkommer snart med GovTech call #14, hvor du kan høre mere om det britiske marked og de muligheder, der er for danske virksomheder.