12.11.20 DI Digital Nyheder

DI analyse: sammen om flere samfundsvidenskabelige medarbejdere med skarp digital profil

Den digitale omstilling i virksomhederne kan ikke drives af it-specialisterne alene. Virksomhederne har hårdt brug for flere medarbejdere, der kan bygge bro mellem digitalisering og forretning. Ny DI-taskforce med universiteter og virksomheder ombord skal vise vejen.

DI’s nye analyse "Kompetencer til et digitalt erhvervsliv” sætter fokus på behovet for digitale kompetencer hos medarbejdere med en samfundsvidenskabelig baggrund.

Både interviews og kvantitative data viser, at virksomhederne i  stigende omfang efterspørger samfundsvidenskabelige kandidater med en digital profil. Inden for salg og marketing efterspørger virksomhederne for eksempel avancerede digitale kompetencer i 63 pct. af alle jobopslag rettet mod samfundsvidenskabelige profiler. Den høje efterspørgsel efter samfundsvidenskabelige profiler, som også har orden i det digitale penalhus, ser vi på tværs af landet og på tværs af virksomhedstyper.

Medarbejdere inden for salg, markedsføring, revision, rådgivning osv. skal med på vognen og have de rigtige digitale kompetencer. De skal kunne arbejde strategisk med store datamængder, de skal kende til mulighederne med kunstig intelligens, de skal kunne finde digitale løsninger på forretningsmæssige udfordringer.

Efteruddannelse er et af svarene på denne udfordring, men fremtidens kandidater skal også klædes på allerede nu.  Rapporten peger på et påtrængende behov for, at universiteterne allerede nu omstiller de samfundsvidenskabelige uddannelser til det digitale erhvervs- og samfundsliv, som de uddanner kandidater til. Det er en opgave, som mange universiteter har taget fat på, men der er akut behov for en mere systematisk og strategisk tilgang, og universiteterne har brug for konkrete input fra virksomhederne. Digitaliseringen lader ikke vente på sig – der er behov for handling nu.

DI etablerer derfor en task-force, hvor virksomheder og universiteter sammen skal finde løsninger og komme med konkrete forslag til den digitale omstilling af de samfundsvidenskabelige uddannelser. Vi glæder os meget til denne vigtige dialog og ser frem til, at vi får klædt de samfundsvidenskabelige kandidater på til at blive frontløbere i virksomhedernes digitale omstilling.

Relateret indhold