FOTO: Gettyimages

29.10.21 DI Digital Nyheder

Gør ansvarlig anvendelse af data til et konkurrenceparameter

Vi taler meget om fordelene ved digitalisering, og mange danske virksomheder er allerede i gang med den digitale omstilling. Virksomheder genererer, håndterer og opbevarer større og større mængder data. Og behovet for databeskyttelse og ansvarlig anvendelse af data bliver kun tilsvarende større med den digitale udvikling. Derfor bliver viden om, hvordan data håndteres ansvarligt og sikkert også altafgørende for virksomhederne i fremtiden.

Der er nemlig konkrete gevinster ved, at man som virksomhed håndterer sine data ansvarligt. En helt ny undersøgelse lavet af Rådet for Digital Sikkerhed, DI Digital, D-mærket, IDA, IT-Branchen og Erhvervsstyrelsen viser nemlig, at mere end halvdelen af virksomhederne peger på, at arbejdet med digital ansvarlighed har positiv betydning for deres konkurrenceevne.

For bare tre år siden var kulturen en anden, hvor it-sikkerhed, databeskyttelse og etik mere blev opfattet som barrierer for virksomhedernes forretning. Det er derfor en vigtig udvikling, at mange virksomheder oplever, at digital ansvarlighed styrker deres forretning. Undersøgelsen viser blandt andet, at 63 pct. af de danske SMV’er i undersøgelsen vurderer, at deres virksomhed er blevet styrket af lovgivningen om persondatabeskyttelse. 39 pct. vurderer, at deres datasikkerhedsniveau har betydning for deres konkurrenceevne. Og 56 pct. vurderer, at deres virksomhed bliver styrket, når de viser kunder og potentielle kunder, hvordan de arbejder med dataetik.

Gevinsterne ved at håndtere data ansvarligt og sikkert står mere klart for virksomhederne. Nu handler det om at gøre det lettere for virksomheder at være digitalt ansvarlige, så endnu flere oplever konkurrencemæssige fordele ved at tage it-sikkerhed, databeskyttelse og dataetik alvorligt.

Et eksempel på det er D-mærket, og vi er i DI glade for at lægge hus til D-mærket, der blev lanceret den 22. september som en frivillig mærkningsordning. D-mærket giver både virksomhederne en opskrift på, hvad de skal gøre for at være digitalt ansvarlige virksomheder, og giver dem også en mulighed for at vise, at de tager digital ansvarlighed alvorligt.

I DI Digital medvirker vi også i en række andre projekter, der skal gøre det lettere for virksomheder at arbejde med dataetik, security by design og generelt være mere robuste virksomheder. Du kan for eksempel tilmelde dig arrangementet: Dataetik – Sådan gør du, og få information om, hvordan du i praksis arbejder med dataetik.

Og når vi taler ren it-sikkerhed, har vi foreslået, at der i et offentlig-privat samarbejde etableres en SMV-CERT, der giver SMV’erne konkret hjælp til at blive mere sikre.

Rikke Hougaard Zeberg

Rikke Hougaard Zeberg

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3173
  • Mobil +45 2084 0194
  • E-mail riz@di.dk

Relateret indhold