01.03.23 DI Digital Nyheder

”EN AF FÅ” – DI Digital skyder kampagne i gang om behovet for flere kvinder i tech

Kun hver fjerde IT-konsulent er kvinde, og blot én ud af fem optagede på Københavns Universitets bacheloruddannelse i datalogi er en kvinde. Tilsvarende er kun hver fjerde af de optagne på IT-universitetets bacheloruddannelse i softwareudvikling kvinde.

Kønsskævheden i tech-branchen er på ingen måde breaking news, snarere gammel vin på meget gamle flasker.

Der er især to grunde til, at manglende kønsdiversitet i tech-virksomhederne er et problem:

 For det første oplever vi en akut mangel på it-specialister. Flere end 8 ud af 10 it-virksomheder oplever store udfordringer med at rekruttere it-specialister, ligesom it-specialister også i stigende omfang efterspørges hos alle andre virksomheder. Rekrutteringsproblemerne forstærkes af, at der er så få kvinder, der tilvælger tech. Hvis vi kan løse diversitetsknuden, så medvirker vi samtidig til at løse en af de problemstillinger, som optager tech-branchen aller mest lige nu.

For det andet skal vi være bevidste om, at fremtidens teknologiske løsninger får større og større betydning for vores liv, vores demokrati og vores samfund. Derfor er det et demokratisk problem, hvis udviklingen af disse løsninger er en lukket fest for mænd.

Det er en bunden opgave, at vi får skabt de forandringer, der skal til for at styrke diversiteten.

Derfor skyder DI Digital fra i morgen og frem mod kvindernes internationale kampdag en kampagne i gang, som skal sætte fokus på behovet for, at flere kvinder vælger en karrierevej inden for tech.

Med kampagnen vil vi bl.a. præsentere tre kvindelige rollemodeller, der har succes i tech-branchen og fortæller om deres rejse ind i tech. Vi vil gerne nedbryde de vaneforestillinger, der er hos mange både mænd og kvinder i tech-miljøet om, at kvinder og tech ikke er et naturligt match. Kampagnen retter sig primært mod tech-virksomhederne, som kan få inspiration til, hvordan de kan få en bedre kønsdiversitet i deres virksomheder, men også til kvinder, som kan blive inspireret til at tilvælge tech.

Samtidig vil vi sætte nogle løsninger af problemet til debat:

  • virksomheder og uddannelser er nødt til at tage et større ansvar for at vise, at tech-branchen også er relevant og ikke mindst attraktiv for kvinder.
  • virksomheder og uddannelsesinstitutionerne skal tage ansvar for at skabe et mere inkluderende miljø og være bedre til at vise anvendelsesmulighederne ved it i stedet for et snævert fokus på teknologi og proces – f.eks. vise at it er med til at løse klimakrisen og andre akutte problemer i samfundet. Det vil kunne åbne branchen op for flere end de allerede indviede.
  • pigernes interesse for tech skal vækkes og fastholdes allerede i grundskolen. Derfor bør der indføres obligatorisk teknologiforståelse i folkeskolen – både som fag og som faglighed i andre fag, hvilket på den lange bane vil kunne gøre en forskel for kønsbalancen i tech.

Der er ingen enkle løsninger. Det er et langt sejt træk. Der er brug for, at it-virksomheder, it-uddannelser og politikere løfter i flok.

Vi håber, I vil tage godt imod vores kampagne og bruge den som afsæt til at skabe forandringer og til at indgå i de vigtige diskussioner om, hvordan vi kan nedbryde vaneforestillinger og åbne branchen op, så vi kan skabe en mere divers fremtid med tech.

Kvinder i tech: En af få - DI Digital (danskindustri.dk) 

 

Rikke Hougaard Zeberg
Skrevet af:

Rikke Hougaard Zeberg

Relateret indhold