16.08.18 DI Digital Blog

Hvem skal bestemme, hvad der må skrives på SoMe?

Læs ugens kommentar fra seniorchefkonsulent Søren Cajus.

Du kender ham formentlig ikke, og nu bliver han sværere for dig at finde.

Konspirationsteoretikeren Alex Jones og hans onlinemedie Infowars er netop blevet fjernet på Youtube, Apple, Facebook og Spotify. Det skyldes, at han taler hadefuldt og spreder løgnehistorier, der beviseligt er uden hold i virkeligheden.

Blokeringen af Alex Jones har intensiveret debatten om regulering af indhold på sociale platforme som Youtube, Facebook og Twitter. Hvem har ansvaret for at sætte grænser for indholdet på platformene, og hvor skal disse grænser sættes?

Når det drejer sig om ulovligt indhold, bør svaret ikke være så svært. Indholdet skal fjernes hurtigst muligt, og lovovertrædere skal retsforfølges. Sådan fungerer det allerede i dag, hvor blandt andet Facebook og Google har et tæt samarbejde med myndighederne om at fjerne ulovligt indhold.

Vi kan glæde os over, at platformene har taget et ansvar for udfordringerne, men ansvaret bør ikke ligge hos virksomhederne alene Søren Cajus, Seniorchefkonsulent

Der er forskel på ulovligt og uønsket indhold
Desværre kan det nogle gange være svært at vurdere, hvad der er ulovligt indhold. Denne grænsedragning kan endvidere variere fra medlemsstat til medlemsstat inden for EU. En video kan være lovlig i Danmark, mens den ikke må vises i Tyskland, som har andre rammer for ytringsfriheden.

Dertil kommer håndteringen af uønsket indhold – herunder falske nyheder og bevidst disinformation op til for eksempel valghandlinger. Kan man med sikker hånd fjerne artikler fra russiske internettrolde uden at ramme ytringsfriheden for os andre? Hvem har ansvaret? Og hvem skal man klage til, hvis ens indhold bliver fjernet?

Dilemmaerne står således i kø.

Samarbejde mellem virksomheder og myndigheder
Vi kan glæde os over, at platformene har taget et ansvar for udfordringerne, men ansvaret bør ikke ligge hos virksomhederne alene. Spillereglerne for, hvad det må skrives på de sociale platforme, må løbende udvikles i forhold til platformenes egen forretning og i forhold til samfundshensyn. Derfor skal det ske i tæt samarbejde mellem platformene og de relevante myndigheder ud fra klare politiske retningslinjer, som meget gerne må være fælles i EU.

Søren Cajus

Seniorchefkonsulent

Relateret