Saltpartnerskabet – skru ned for saltforbruget

DI Fødevarer indgår i Saltpartnerskabet ledet af Fødevarestyrelsen og i samarbejde med en række aktører. Saltpartnerskabet skal hjælpe med at skrue ned for saltforbruget hos fødevareproducenter i kantiner, på restaurationer og i hjemmet. Samtidig skal borgerne oplyses om, at et højt saltforbrug ikke er godt for sundheden. Målet er at skære tre gram, svarende til ½ teskefuld, af borgernes daglige saltindtag. Ad den vej forventes 400.000 færre personer med forhøjet blodtryk.

Er salt et problem?
I Danmark er indtaget af salt i gennemsnit på 9-11 g pr. dag for mænd og 7-8 g for kvinder. Det anbefales at sænke saltindtaget til 5-6 g pr. dag. For meget salt giver forhøjet blodtryk og risiko for hjertekarsygdomme. Desuden øges risikoen for få mavekræft, knogleskørhed og nyresten ved et højt indtag af salt.

Aktiviteter i partnerskabet
• Reduktion af saltindholdet i færdigpakkede fødevarer
• Oplysning til borgerne om salt og sundhed
• Oplysning til mad- og sundhedsprofessionelle
• Mærkning af fødevarernes indhold af salt, herunder Nøglehulsmærkning
• Reduktion af saltindholdet i kantinemad og i udespisningsbranchen generelt
• Monitorering af indsatsen
• Deltagelse i EU's fortsatte drøftelser om reformulering af produkternes saltindhold

Medlemmernes rolle
Fødevareproducenterne har i flere år arbejdet med at sænke indholdet af salt i fødevarer. Saltpartnerskabet arbejder sammen med fødevareproducenterne om vejledende reduktionsmål for indholdet af salt i fødevarer. De skal bruges som benchmarks, når producenter og detailhandel udvikler nye produkter, og de eksisterende produkter gøres sundere. Læs mere om reduktionsmålene og Saltlisten i boksen til højre.

Hvorfor er der salt i maden?
Danskernes mad er traditionelt ret salt. Vi er blandt andet vænnet til meget salt, da vi i vores traditionelle køkken har saltet maden, så den kunne holde sig. For eksempel saltsild, spegepølser og lignede. Salt spiller en vigtig rolle for holdbarheden i nogle produkter. I andre produkter har salt en vigtig rolle for strukturen. Det gælder for eksempel ost og brød.  Salt kan også være med til at fremme andre smage. De største kilder til salt i vores kost er brød, kød og kødprodukter, men ost og færdigretter bidrager også med en del salt.

Hvad kan man selv gøre?
Man kan selv gøre en del for at spise mindre salt. Dels gælder det om at sammensætte en kost, der svarer til de 10 kostråd. Ligeledes har Nøglehulsmærkede produkter et reduceret saltindhold. Kun godt 10 procent af vores saltindtag stammer fra vores egen eftersaltning af maden ved spisebordet. De fleste studier peger på, at det tager ca. 8-12 uger at vænne sig til mindre salt, og at tilvænning til en saltreduceret kost kan føre til et skift i smagspræference, så man bedre kan lide fødevarer med nedsat saltindhold. Det er dog ikke muligt at sige, hvor langt man kan gå ned i saltindhold, uden det påvirker smagsoplevelsen.

EU DIET PLATFORM
Det danske saltpartnerskabet er en udløber af det europæiske diet platform, som gennem en række initiativer har til formål at forbedre europæernes sundhedstilstand. Læs mere om EU DIET i boksen til højre.

Michael Strube

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3445
  • Mobil +45 2463 4048
  • E-mail mist@di.dk