1. Arbejdspladser

    Ingrediensbranchen skaber attraktive arbejspladser over hele landet.

    Attraktive arbejdspladser

    Region Hovedstaden

    Antal virksomheder: 43 (33 %) Fuldtidsansatte: 4.922 (59 %)

    Region Sjælland

    Antal virksomheder: 11 (9 %)

    Region Syddanmark

    Antal virksomheder: 24 (19 %) Fuldtidsansatte: 520 (6 %)

    Region Midtjylland

    Antal virksomheder: 38 (29 %) Fuldtidsansatte: 2.242 (27 %)

    Region Nordjylland

    Antal virksomheder: 13 (10 %)

    Beskæftigelse fra 2012 til 2016

    Ingrediensbranchen beskæftigede mere end 8.300 fuldtidsansatte i Danmark i 2016. Beskæftigelsen har været svagt stigende siden 2012.

    Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af Danmarks Statistik

  2. Produktion og vækst

    Ingrediensbranchen er en højproduktiv branche i vækst, som generer et stort overskud.

    En højproduktiv branche

    Produktiviteten i ingrediensbranchen er 1.3 mio. kr. per medarberjder, mens den gennemsnitlige produktivitet for den private sektor er 0.8 mio. kr. Ingrediensbranchen adskiller sig også som særligt højproduktiv i sammenhold med dansk industri generelt. Ingrediensbranchens BNP-bidrag udgjorde i 2015 10.4 mia. kr. Det svarer til ca. 0.5 pct. Af Danmarks samlede BNP på 2.027 mia. kr.

    Produktivitet i ingrediensbranchen i mio. kr. (2015)

    Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af Danmarks Statistik og Statistikbanken.dk

    Produktionen vokser

    Ingrediensbranchen omsatte for knap 36 mia. kr. i 2015. Omsætningen er samtidig vokset med knap 2 mia. kr. siden 2014. Det svarer til en stigning på over 5. pct. I løbende priser. Til sammenligning er omsætningen i fremstillingssektoren vokset med 2 pct. i samme periode.

    Ingrediensbranchen i Danmarks omsætning, 2012 - 2016

    Kilde: Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af Danmarks Statistik

    Ingrediensbranchens overskudsgrad, 2015

    Ingrediensbranchen har i gennemsnit en overskudsgrad på 11,6 pct. Branchen klarer sig dermed bedre end resten af det danske erhvervsliv, der har en overskudsgrad på 7,7 pct. 

    Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af Danmarks Statistik 

  3. Eksport

    Ingrediensbranchen er en eksportintensiv branche, hvor eksporten driver branchens vækst.

    Eksport driver branchens vækst

    Ingrediensbranchen i Danmark eksporterede for knap 25 mia. kr. svarende til 70 pct. af den samlede omsætning i 2015. Eksporten er samtidig i stræk vækst med 5 % årlig vækst fra 2012 til 2015. Eksporten er også vokset mere end omsætningen, så ingrediensbranchens eksportintensitet har været stigende siden 2012.

    Ingrediensbranchens eksport i mia. kr., 2012 - 2015

    Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af Danmarks Statistik.

    Ingrediensbranchens eksportintensitet, 2012 - 2015

    Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af Danmarks Statistik

    Hvad eksporterer ingrediensbranchen? 

    På figuren nedenfor ses ingrediensbranchens eksport fordelt på varegrupper (2015). De sidste 10 % af eskporten udgør varer, der ikke kan kategoriseres inden for figurens seks varegrupper.

    Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af Danmarks Statistik.

    • 43 %

      Bioingredienser

      Fx: Enzymer, kulturer, farvestoffer, vitaminer, fedtsyrer.

    • 19 %

      Olier og specialstoffer

      Fx: Planteolier og svinefedt.

    • 12 %

      Emulgatorer

      Det er stoffer, der letter dannelsen af emulsioner og stabiliserer dem.

    • 7 %

      Proteiner

      Fx: Valleproteiner, animalske proteiner, fiskemel.

    • 7 %

      Stivelse

      Fx: Kartoffelmel, cellulose

    • 4 %

      Smagstilsætninger

      Fx: Krydderier, aromaer, ekstrakter, essenser, salt.

  4. Global styrkeposition

    Danmark har en global styrkeposition på ingrediensmarkedet.

    En global styrkeposition 

    Danmark står stærkt på de internationale markeder for ingredienser. Danmarks markedsandel af verdenshandlen med ingredienser er 4 gange så stor som Danmarks andel af verdenshandlen med alle varer. Ligeledes er Danmarks markedsandel af EU-handlen med ingredienser cirka tre gange så stor som for alle varer. Danmark har altså en international styrkeposition inden for ingredienser og står særligt stærkt uden for EU.

    Danmarks andel af international ingredienshandel, 2015

    Kilde: DAMVAD Analytics på baggrund af Eurostat og UN Comtrade