DI Fødevarer Nyheder

Moms- og skattetjekket sparer tid og giver større tryghed

Små og mellemstore virksomheder kan lade en revisor eller skattefaglig rådgiver gennemgå deres regnskab i forbindelse med selvangivelsen. Formålet med moms- og skattetjekket er at rette typiske fejl. Det giver tryghed og frigør tid til andre opgaver.

Inden virksomheder indberetter selvangivelsen, kan de få et moms- og skattetjek. Det er en ydelse, som revisorer eller skattefaglige rådgivere udbyder på baggrund af en række forslag til arbejdshandlinger fra Skattestyrelsen. Tjekket betrygger virksomhederne i, at de har undgået de mest gængse fejl. Det sparer dem for tid og giver samtidig adgang til forskellige muligheder hos Skattestyrelsen.

Der er en lang række områder, som kan give anledning til fejl på virksomhedens selvangivelse. Det kan være svært at føle sig sikker på, at man indberetter efter reglerne. Mange virksomheder tager sig selv tid til at indberette, og andre får i stedet ekstern revision af alle forhold. De der vil spare tid og betrygges i, at de indberetter korrekt, kan få et moms- og skattetjek.

Virksomhederne i ordningen kan vise offentligt, at deres moms- og skatteforhold er blevet gennemgået. Det vil fremgå af Skattestyrelsens hjemmeside, at virksomheden deltager i ordningen, hvilket sender et godt signal til kunder og samarbejdspartnere.

Sådan tilmelder du din virksomhed:

  1. Kontakt en revisor eller en skattefaglig rådgiver
  2. Revisoren eller den skattefaglige rådgiver foretager moms- og skattetjekket
  3. Revisoren eller den skattefaglige rådgiver indsender en erklæring via skat.dk/moms-skattetjek
  4. Virksomheden modtager en velkomstmail fra Skattestyrelsens hotline.

Læs mere om ordningen på www.skat.dk/moms-skattetjek

Indlægget er skrevet af Skattestyrelsen

Skrevet af:

Skattestyrelsen

Relateret