31.10.19 DI Fødevarer Nyheder

Kina – et stadigt vigtigere marked for danske fødevarevirksomheder

Høje vækstrater, mere velstand og ændrede forbrugsvaner er nogle af de elementer, der gør Kina til et stadig vigtigere marked at være på for danske fødevareproducenter.

Fra den 5. – 10. november finder ”China International Import Expo 2019” sted i Shanghai. Det er en helt central begivenhed for udenlandske fødevarevirksomheder, der ønsker at påbegynde eller udvide deres eksporteventyr i Kina. 14 danske fødevarevirksomheder deltager på messen, der kan være en vej ind på det kinesiske marked. 

Og noget tyder på, at danske fødevarevirksomheder har succes med at eksportere til Kina. De konkrete tal fortæller i hvert fald, at eksporten af føde- og drikkevarer til Kina er øget med lidt over 5 mia. kr. over ti år fra 2007 til 2018, så den i dag udgør 6,4 mia. kr. Kød og kødvarer er den vigtigste kategori for den danske fødevareeksport til Kina. Og det giver god mening at fortsætte med at have fokus på det kinesiske marked. Vækstraterne i Kina forventes også at være høje i de kommende år, hvor økonomien vokser omkring 6 pct. årligt. Vækstraterne er let faldende, men de overgår stadig vækstforentningerne i EU og USA, som ligger omkring 2 pct.       

Relateret