DI's websystemer er lukket for login søndag d. 26. maj pga. vedligeholdelse. Arrangementstilmelding og øvrige loginfunktioner vil være utilgængelige.

DI Fødevarer Nyheder

Nyt initiativ til frivillig datomærkning

Flere fødevareprodukter vil fremover få en ny tekst tilføjet til deres datomærkning.

Datomærkningen “Bedst før” kan fremover suppleres af  ordlyden “ofte god efter” på en række udvalgte fødevarer som fx mælk og chokolade, hvis den enkelte virksomhed vælger at implementere det frivillige initiativ. Det er virksomheden Too Good To Go, der har taget initiativ til tilføjelsen, og virksomheder som Carlsberg, Unilever, Løgismose Meyers, Arla og Toms har tilsluttet sig det frivillige initiativ. Formålet er at mindske de danske husholdningers mængde af madspild.

Her i DI Fødevarer kan vi se både fordele og ulemper i initiativet. For os er det dog afgørende, at initiativet er frivilligt, så den enkelte fødevarevirksomhed selv kan vurdere, hvorvidt dette initiativ har relevans og er gunstigt for dennes produkter og målgruppe.

Læs mere om initiativet her.

Relateret