Fresh.Land CEO og stifter Mathilde Jakobsen vil give landmændene direkte adgang til forbrugerne.

Foto: Fresh.Land
11.02.21 DI Fødevarer Nyheder

Fresh.Land: Der skal være kortere fra jord til bord

Den prisvindende onlineplatform Fresh.Land er nyt medlem i DI Fødevarer. Virksomheden har på kort tid vokset sig stor og sigter efter at mindske afstanden fra jorden hos landmændene til bordet hos forbrugerne.

I Fresh.Lands lokaler på Langelinje arbejder det 40-person store hold bag online platformen for, at landmænd og gårdejere kan sælge deres frugt og grønt direkte til forbrugerne.

Direkte fra farm til forbruger
Platformen tager udgangspunkt i en kortere værdikæde fra jord til bord, og kunderne kan på Fresh.Lands hjemmeside bestille fyldte kasser med bl.a. avocadoer, appelsiner og tomater direkte fra landmanden selv. Princippet er, at frugten først bliver plukket fra træet, når en ordre er afgivet. Derefter bliver kassen fyldt og kørt direkte til forbrugerens hoveddør inden for fem dage, og i processen skæres alt CO2-udledning til opbevaring væk. 

Hele platformen giver også landmænd en ny måde at sælge deres varer på og opbygge deres eget brand. Mathilde Jakobsen, CEO i Fresh.Land, fortæller:

”Landmanden får en tilstedeværelse online, hvor vi fortæller historien om deres varer. Modsat i et supermarked, hvor leverandøren kan skifte, kender man her gården, så man ved, hvad man får hver gang. Så hvis man dyrker et godt produkt, så bliver man også belønnet for det".

Solgte 10.000 Michelin-rødkål på seks timer
Da COVID-19 førte til lukkede restauranter og senere aflyste julefrokoster, stod Fresh.Land pludselig overfor en meget konkret udfordring: mange danske landmænd kunne ikke længere sælge deres afgrødre til de køkkener, de plejede at sælge til.

Det gjaldt også Michael fra producenten Vildeurter, som stod med 10.000 rødkål, der under normale omstændigheder skulle være solgt til Michelin-restauranter som Alchemist og NOMA. I stedet kom alle rødkålene til salg på Fresh.Land - og blev solgt på kun seks timer. 

DI som springbræt til inspiration
Mathilde Jakobsen fortæller, at DI medlemskabet kommer i forbindelse med, at Fresh.Land er klar til at blive en del af et større hele.

"Vi synes, at DI har gjort et godt stykke arbejde, når det kommer til at hjælpe virksomheder, særligt mindre erhvervsdrivende under Corona. Vi ser også, at der lige nu er en helt unik mulighed for, at vi i kølvandet på Corona får lavet en grøn genstart af Danmark.

Her håber vi, at Fresh.Land kan inspirere andre, og glæder os til at samarbejde med DI og andre medlemmer om at skabe denne grønne udvikling".

 

Relateret indhold