Ingri Wangen Ohlsen, CEO i Orkla Care Danmark og ny bestyrelsesformand i Nutraceutisk Industri, mener, at branchen står over for et imageproblem.

PR/Orkla
25.03.21 DI Fødevarer Nyheder

Ingri Wangen Ohlsen: Der mangler et brand

Med COVID-19’s sundhedskrise bød 2020 på et forøget fokus på forebyggelse og immunforsvar. Det oplevede flere producenter af kosttilskud og vitaminer som øget efterspørgsel og salg, men branchen som helhed står stadig over for en stor udfordring. Det mener ny bestyrelsesformand i Nutraceutisk Industri (NI) og CEO i Orkla Care Danmark, Ingri Wangen Ohlsen.

Nutraceutisk Industri skal stå for troværdighed

Da Ingri Wangen Ohlsen 20. november blev valgt til ny bestyrelsesformand i branchefællesskabet Nutraceutisk Industri (NI), var det med en klar mission. Formandsskiftet skulle markere starten på en ny strategi, der i højere grad skulle sikre kendskabet til de danske producenter af kosttilskud og vitaminer.

”Ambitionen for mit formandskab er at få udbredt historien om, hvem branchen er. For få mennesker har en entydig idé om, hvad branchen kan tilbyde, og nogle tror, at den nutraceutiske industri er useriøs og hokus pokus. Sandheden er jo, at vi er underlagt lige så strenge restriktioner som lægemidler. Du kan - heldigvis - ikke markedsføre noget, uden at det beviseligt har en sundhedsmæssig effekt”, fortæller Ingri Wangen Ohlsen. 

Branchens omdømme spiller en stor rolle og finder gerne vej til forsiderne, hvis kvaksalvere har snydt deres kunder med falske præparater, fortæller hun. På den anden siden vil et stærkt brand bygget på troværdighed kunne skabe mere tryghed for forbrugerne. Derfor vil hun trække grænserne skarpt op og arbejde med at udbrede kendskabet til det tætte samarbejde mellem producenterne i NI og myndighedernes kontrolenheder.

Image er alt

Med sin erfaring inden for branding og marketing kommer hun med en anderledes profil end tidligere formænd. Noget, hun selv ser som en styrke og naturlig udvikling i forhold til NI’s strategi:

”De tidligere formænd har skullet arbejde med at få hele samarbejdet med myndighederne og styrelserne op at stå. Hele det partnerskab fungerer nu, så nu skal vi ud at fortælle om det. Jeg glæder mig til at bygge ovenpå det, mine forgængere har bygget op”.

Generelt ser Ingri Wangen Ohlsen også branchens image som en af de store udfordringer lige nu. For selv om branchen har haft vind i sejlene under COVID-19, er den generelt meget letpåvirkelig af dårlig omtale.

”Da Fødevarestyrelsen gik ud og anbefalede vitamin D-tilskud, var det jo lidt af en blåstempling af branchen. Men vi ser stadig, at historier i pressen kan påvirke branchens omdømme. Selv historier, som baserer sig på et indtag af stoffer mange gange større, end det er tilladt i kosttilskud, kan det stadig få salget til at falde med mellem 30-50 pct. En af forklaringerne på, at folk bliver så bange, er netop, at der mangler et kendskab til branchen, og hvem den består af - i langt de fleste tilfælde ordentlige virksomheder med lokale arbejdspladser og et højt kvalitetsniveau på linje med, hvad myndighederne kræver.”

COVID-19 mindede danskerne om immunforsvaret

Ingri Wangen Ohlsen fortæller, at COVID-19 bragte forbrugernes tanker tilbage på et stærkt immunforsvar, og at det kunne mærkes i efterspørgslen hos producenterne. Hos Orkla Care var det blandet andet vitamin D og C, der valgt på hylderne, og Ingri Wangen Ohlsen mener, at COVID-19 var med til at accelerere en trend, der startede før pandemien:

”Vi ser, at det ikke er alle, som har mulighed for at spise efter kostrådene og få deres vitaminer gennem maden. Måske kan man ikke lide fisk, måske er man veganer eller småtspisende. Hos de forbrugere ser vi, at kosttilskuddene hjælper dem med at leve deres livsstil, uden at deres krop mangler vigtige vitaminer og mineraler”.

Ingri Wangen Ohlsen uddyber, at kosttilskud på den måde kan supplere kosten hos de forbrugere, da de færreste spsier en kost, der 100 procent afspejler, hvad kroppen har brug for. Med en forventning om, at efterspørgslen også varer ved efter COVID-19, mener hun derfor også, at det er ekstra vigtigt, at forbrugerne ved, at de kan stole på det, de ser på hylderne - fordi de kender til branchen.

 

Relateret