Sidste år bød på færre velskænkede fadøl, end man kunne have håbet. Royal Unibrew kom i tæt samarbejde med deres kunder gennem 2020 med et flot regnskabsresultat. I denne artikel deler Kasper Ryttersgaard, Vice President & General Manager, sine tanker om udfordringerne, og hvordan Royal Unibrew kom igennem dem.

Foto: Royal Unibrew / PR
11.03.21 DI Fødevarer Nyheder

Royal Unibrew brugte data og kundefokus som ledestjerne gennem COVID-19

Flere leverandører til den danske restaurationsbranche og barerne har været presset af nedlukningen. Alligevel er Royal Unibrew kommet ud med det største driftsresultat nogensinde. Vice President & General Manager Kasper Ryttersgaard fortæller om bryggeriets 2020-erfaring med data og innovation som løsning på manglende salg og danskere på "staycation".

Datadreven corona-omstilling

Royal Unibrew kunne i sidste uge præsentere et pænt årsregnskab for et 2020, hvor corona ellers havde præget mange andre regnskaber negativt. Bag både en stigning i driftsresultatet fra 1.469 mio. kr.  i 2019 til 1.515 mio. kr. i 2020 og stigende markedsandele ligger, ifølge Kasper Ryttersgaard, en organisation, der har kunnet tænke hurtigt og bruge data til at undgå handlingslammelse.

”Vi har ikke været bange for at tage en forkert beslutning. Jeg skal ikke stå at sige, at alt det sidste år har været den optimale løsning. Men vi står godt i dag, fordi vi turde tage beslutninger, og blandt de beslutninger har der set i bakspejlet heldigvis været flere rigtige end forkerte”, fortæller Kasper Ryttersgaard.

Han uddyber. Royal Unibrews omstilling under COVID-19, og den tilhørende nedlukning i høj grad, har været styret af data og tæt kontakt med deres kunder. Med konkrete tal i hånden har de kunnet træffe beslutninger på et oplyst grundlag og følge udviklingerne dag for dag. Var salget ved at skifte i bestemte regioner, og hvad sagde, tænkte og vurderede kunderne?

”Vi sad hver eneste morgen og gennemgik tallene fra dagen før fra alle kanaler og segmenter. Det gjorde, at vi har været gode til at spotte udviklingerne i rette tid, og på baggrund af dette, kunne flytte ressourcerne rundt”.

Samtidig hjalp daglige tjek-in også med til at vurdere, hvordan Royal Unibrew bedst kunne hjælpe kunderne gennem nedlukningen. Kontakten foregik både med store retailere, såvel som kæder, butikker og restaurationer for at sikre data fra alle lag. De informationer gav blandt andet Royal Unibrew mulighed for at hjælpe til der, hvor kunderne havde mest brug for det – eksempelvis gav Royal Unibrews chauffører en hånd med i dagligvarebutikkerne i Nordjylland, da regionen blev lukket ned, og supermarkedernes personale ikke havde mulighed for at pendle på arbejde.

En halv million specialøl og en innovativ livestream

En del af forklaringen til Royal Unibrews stigende markedsandele kan blandt andet findes inden for specialøl, hvor de har opskaleret med både events og nye lokale øl.

2020 blev året, hvor den bredere danske befolkning blev introduceret til hashtagget #DSVØ og den tilhørende ølsmagning. Royal Unibrew gik nemlig sammen med flere danske mikrobryggerier om at holde Danmarks største virtuelle ølsmagning (DSVØ), som med livestream førte publikum gennem de mange øl med kommentarer fra de brygmestre, som havde brygget dem.

I løbet af ingen tid blev arrangementet udsolgt, og ved de efterfølgende fire ølsmagninger er billetterne også blevet revet væk. Dette har ført til, at Royal Unibrew til maj satser stort og holder ”Verdens Største Virtuelle ølSmagning” med direkte liveshow i Tivoli. Men bag den store folkelige succes lå et reelt ølproblem:

”De virtuelle ølsmagninger kom som et svar på, at en masse øl pludselig ikke kunne sælges på barer og restauranter. Det var kvalitetsøl både fra os og andre mindre bryggerier, som vi vidste, at folk ville have drukket, hvis de havde muligheden. Derfor besluttede vi os for at give dem muligheden”.

Kasper Ryttersgaard fortæller, at flere end 500.000 specialøl blev drukket under de virtuelle ølsmagninger og andre initiativer fra Royal Unibrew og Craft Makers Collective, og at ca. 30 pct. af Danmarks mikrobryggerier var repræsenteret i de kasser, deltagerne fik tilsendt forud for smagningen.

”Det har betydet meget for både os og mikrobryggerierne, hvilket vi er glade for", fortæller Kasper Ryttersgaard og uddyber, at de ser flere muligheder for at videreudvikle konceptet efter COVID-19. Han tilføjer samtidig, at det vigtigste nu engang er, at danskerne kan drikke den øl, de ønsker på det sted, som de ønsker.

Åbnede sommerens "staycation" danskernes øjne for dansk øl?

På grund af rejserestriktioner og smitte i udlandet har mange danskere valgt at holde ”staycation” og i stedet udforske Danmark. Helt naturligt skulle den lokale øl og vin på feriedestinationerne erstattes af noget andet i år med ferie i Danmark, og det betød, at flere har fået øjnene op for alt det, Danmark har at byde på.

”COVID-19 har skubbet yderligere til den tendens, at danskerne gerne vil have lokale og regionale oplevelser. Og vi ser også, at man ikke er så bange for at prøve noget nyt, herunder ikke mindst godt dansk bryg.”

I takt med at danskerne har rejst i deres eget land, har de også fået mulighed for at prøve øl fra lokale bryggerier i den del af Danmark, de besøger. Om det er københavneren, der i sommerhus ved Æbeltoft prøver en Ceres, eller om børnefamiliens tur til Vesterhavet tog dem forbi Hvide Sande Bryghus. Med den indsigt i baghovedet har Royal Unibrew også set en mulighed.

”Det er blandt andet også derfor, vi har lanceret Godt Bryg, som netop bygger på de lokale, danske bryggeriers historie og håndværk, der idag er grundstammen i Royal Unibrew. Vi er stolte af vores arv og historie fra 33 bryggerier.

Kasper Ryttersgaard fortæller, at de i Royal Unibrew har oplevet en generel stigning i efterspørgslen på danske og lokalt producerede øl, som man kan købe online, men at de stadig har øjnene mod en genåbning.

”Craft Makers Collective har gjort det fantastisk i forhold til at tilbyde danskerne et sortiment fyldt med diversitet, alt lige fra små batches af vellykkede testbryg til mere velkendte og anerkendte craft-beers. Efter DSVØ har Craft Makers Collective oplevet en større efterspørgsel på både Maker-bokse og egnsprodukter, hvilket er meget glædeligt. Men det er klart, at vi stadig ser frem til den store genåbning, så danskerne dermed selv kan få lov at vælge, hvor de vil nyde deres øl – uanset hvor den er fra”. 

Hanne Bengaard

Hanne Bengaard

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3446
  • Mobil +45 5213 2408
  • E-mail hanb@di.dk

Relateret