Christian Christensen med en af de mange kasser plantedrik, der bliver eksporteret til asien.

Foto: Rikke Michael Hansen / Stevnsbladet
08.04.21 DI Fødevarer Nyheder

Dryk: Fra Stevns til Shanghai

Den danske plantedrik Dryk fra Stevns har startet et eksporteventyr, som har taget dem til markeder som Kina, Polen og Holland. Virksomheden vokser med 40 pct. om måneden, og hver lønningsdag kommer flere nye ansatte til. CEO Christian Christensen fortæller om, hvordan strategiske partnerskaber fik plantedrikken fra Stevns til Shanghai.

Partnerskabet blev fundet på LinkedIn

Fra produktionen i Sverige flyder 3 liter færdig Dryk-plantedrik i sekundet, når der produceres Dryk, men alligevel kan de ikke følge med efterspørgslen. Langt størstedelen bliver dog hverken solgt i Sverige eller fra hovedkontoret i Danmark, men eksporteres derimod til særligt Asien. Christian Christensen, CEO i Dryk, fortæller om eksporten fra den Stevnsbaserede virksomhed. 

”Hvis jeg skal give ét råd til andre, der vil eksportere: Vælg den rigtige partner. Det er simpelthen nøglen”.

Dryks egen nøgle til det kinesiske marked tog selv kontakt til virksomheden og bad om vareprøver, efter de havde set Dryk på Instagram. Det blev det første skridt i et kinesisk eksporteventyr, hvor Dryk regner med at levere 200 containere næste år, og op mod 500 i 2023 – svarende til henholdsvis 4,5 mio. og 9 mio. liter plantedrik.

Til andre virksomheder fremhæver Christian Christensen vigtigheden i en stærk partner og understreger, at både lokal viden og økonomisk kraft er værd at kigge efter, når man som startup skal indgå eksportaftaler. 

”Det er enorme beløb, der skal til for at åbne eksempelvis det kinesiske marked. Det kan vi ikke alene. For en forholdsvis lille virksomhed som os, så er et tæt partnerskab i eksportlandet vigtigt for at få fodfæste”, forklarer Christian Christensen. 

Dryk valgte i Kina at indgå aftale med en Shanghai-baseret importvirksomhed, der kendte det lokale marked og havde pengene til at stable en import på benene. Det gav økonomisk tryghed i samarbejdet.

”Når vi siger, at vi skal forudbetales for produktionen, så kan de gøre det uden at blinke. Og det betyder jo meget for en virksomhed som os, at vi ikke skal være bange for at gå konkurs, når vi skal eksportere”.

Nyt marked? Pris: 250.000 kr.

I takt med erfaringerne fra eksporten til Kina kom flere eksportaftaler til. Både andre steder i Asien, men også i Europa, hvor Dryk stiftede nærmere bekendtskab med nogle af de udfordringer, eksport kan byde på.

”Der er jo nogle sprogregler for emballage i EU. Vi skal sprogversionere mange af vores produkter, og vores mindsteindkøb på ny emballage er 80.000 kartoner. Som der jo skal sørges for stregkoder, grafik og opbevaringsplads til. Jeg plejer at sige, at det koster en kvart million hver gang, vi skal have et produkt ind på et nyt marked”, fortæller han. 

De mange indgangsbarrierer findes også i den nationale og europæiske lovgivning. Et godt eksempel på dette fremhæver Christian Christensen som grunden til, at deres produktion ligger i Sverige. Danmark har nemlig som et af de eneste EU-lande specifikke krav til tilsætning af jod i saltet til plantedrikken. Og det kan være svært at finde rundt i alene. Derfor er Dryk også indgået i partnerskaber som DI og Plantebranchen.

”Også i forhold til EU-politik. Det kan jeg ikke klare alene, når jeg sidder i et lille kontor på Stevns og har nok at gøre med at køre butikken i hverdagen”. 

Dryk blev født som eksportprodukt

De mange eksportaftaler har for Christian Christensen været en naturlig del af Dryks udvikling. Faktisk har produktet lige fra starten været tænkt på som et eksportprodukt. Da selve produktet havde fået sin endelige form, gik opgaven derfor på at få sat en storproduktion op og finde de rigtige markeder.

”Det stod i vores allerførste forretningsplan: produktet skal skabes som et eksportbrand. Vi vurderede, at det danske marked var svært for et startup, så vi kiggede med det samme ud på eksportmarkederne for at se, hvor vi kunne få en højere dækningsgrad og en højere volumen”, fortæller ham.

Overvejelserne gik især på de asiatiske markeder, der ikke er klassiske forbrugere af mælk, og derfor i forvejen havde et forbrug af plantedrikke. Men i takt med henvendelserne blev flere og flere, kom Dryk også på de europæiske markeder – og krydsede Atlanterhavet.

 ”Vi får mange henvendelser på baggrund af hashtags. De gør det ret nemt at finde vores produkter gennem f.eks. LinkedIn. Og når importvirksomheder kigger på de her hashtags, så kan man jo se, hvad der er af spillere på markedet. Det var også sådan, vi fik en kontakt i Brasilien for ikke så længe siden”, siger Christian Christensen.

Derved understreger han vigtigheden i en aktiv B2B-marketing strategi for at tiltrække potentielle eksportpartnere. Noget DI også tilbyder hjælp med. Men mest af alt – i en virksomhed, han spår til et milliardomsætning om blot fem år – fremhæver han partnerskaberne.

Relateret