26.08.21 DI Fødevarer Nyheder

Carlsberg-chef: Bæredygtighed og partnerskaber går hånd i hånd

For Carlsberg spiller partnerskaber en vigtig rolle i arbejdet med bæredygtighed.   Simon Boas Hoffmeyer, Senior Director for Sustainability, forklarer, hvordan Carlsberg arbejder med strategiske partnerskaber for at blive bæredygtige i hele værdikæden.

Det store og historierige bryggeri Carlsberg var i front med at tilslutte sig det globale initiativ Science Based Targets med målsætninger, der lever op til Parisaftalens mest ambitiøse mål - at minimere den globale opvarmning til 1,5 grader. DI Fødevarer har interviewet Senior Director for Sustainabillity i Carlsberg, Simon Boas Hoffmeyer, om deres arbejde med partnerskaber om bæredygtighed.

”Bæredygtighed bliver en selvopfyldende profeti”

Carlsberg lancerede i 2017 deres strategi for bæredygtighed ”Together Towards Zero”. I strategien sætter bryggeriet høje mål med ambitioner om blandt andet 100 procent reduktion af CO2-udledning på deres bryggerier i 2030, mens de allerede i 2022 kun vil brygge på grøn elektricitet. Ifølge Simon Boas Hoffmeyer har deres ambitiøse mål givet Carlsberg en unik mulighed.

”Carlsbergs ambition om bæredygtighed blev en selvopfyldende profeti. Når leverandører, kunder og forskere ved, at vi har høje ambitioner, er det også os, som de kommer til med deres idéer. Det gælder både for startups, der arbejder på noget nyt, og vores etablerede leverandører med udviklingsafdelinger, der har brug for at finde en kunde til ny teknologi”, fortæller Simon Boas Hoffmeyer.

Blandt de mange samarbejder er Carlsbergs Snap Pack-emballagelim måske den mest kendte, men porteføljen tæller også den bionedbrydelige flaske Green Fiber Bottle og den bæredygtige grønne trykfarve på virksomhedens etiketter.

Simon Boas Hoffmeyer med en pakke af Carlsberg øl sammensat med den særlige Snap Pack-lim. Kilde: Carlsberg

Det bæredygtige økosystem

Direkte adspurgt til Carlsbergs strategi for bæredygtige partnerskaber forklarer Simon Boas Hoffmeyer, at Carlsberg ikke ser sig selv som værende i isolation.

”Vores bæredygtighedsstrategi hedder Together Towards Zero. Together-delen - det er partnerskaber, for Carlsberg er sammensat af mange relationer, mennesker og virksomheder. Det giver ikke mening at tale om Carlsberg som en omnipotent størrelse inden for bæredygtighed. Det er ekstremt få ting af de påvirkninger, vi har, som kan ses på i isolation”.

Simon Boas Hoffmeyer fremhæver, at Carlsberg indgår i et stort økosystem af bæredygtighed gennem deres relationer til eksempelvis leverandører af emballage, elektricitet og transport. Blot 14 procent af en Carlsberg-øls CO2-udledning kommer fra bryggeriet, mens de resterende 86 procent finder sted i Carlsbergs leverandørkæde. Simon Boas Hoffmeyer mener derfor, at partnerskaber er essentielle.

”Vi får aldrig gjort forbrugernes liv mere bæredygtige, hvis ikke vi tilbyder dem bæredygtige alternativer til den emballage, vi har i dag, fordi emballage udgør 40 procent af vores CO2-emission. Samtidig er vi en del af et stort økosystem, og her kan vi indirekte påvirke og inspirere leverandører og konkurrenter ved at sætte standarder for bæredygtighed”, forklarer Simon Boas Hoffmeyer.

På billedet ses Carlsbergs klassiske grønne glasflaske side om side med de nye emballager; Green Fibre Bottle og Snap Pack, alle med den særlige ”Greener Green”-trykfarve. Kilde: Carlsberg

At gøre, hvad man gør bedst

Når Carlsberg indgår partnerskaber, sker det med et klart forbrugerfokus, forklarer Simon Boas Hoffmeyer. Carlsberg vil holde fokus på, hvad de gør bedst – brygge øl til deres forbrugere – men bidrage med deres viden om netop dette i deres partnerskaber. Det kan være alt fra forbrugerindsigter til huller på markedet, og nogle gange begge kombineret.

”Green Fiber Bottle er et godt eksempel. Tilbage i 2015 havde vi netop udført en undersøgelse, der viste, at mange af vores forbrugere var interesserede i biobaseret teknologi. Samtidig blev vi kontaktet af en virksomhed med idéen om at producere flasker baseret på plantefibre. Derfor var det helt naturligt for os at indgå i et samarbejde med dem, som nu også tæller blandt andet Coca Cola, L’Oréal, the Absolut company og P&G”.

Ambitionen om at gøre, hvad Carlsberg er bedst til, går også igen i rettighederne til partnerskabernes teknologi. Med Snap Pack og Green Fiber bottle er det nemlig partnerne, der overtager patentet, og det valg bunder ifølge Simon Boas Hoffmeyer i to ting.

”Fra et altruistisk perspektiv ønsker Carlsberg selvfølgelig at inspirere så mange som muligt til at bruge den bæredygtige teknologi. Emballageproducenter skal derfor kunne levere til både os og andre virksomheder, der måtte have brug for det. Og jo flere der er med på ny teknologi, jo hurtigere kan vi i sidste ende skalere det, og få det ud til forbrugerne”, forklarer Simon Boas Hoffmeyer. 

Relateret indhold