09.09.21 DI Fødevarer Nyheder

ISH produktudviklede med phd’er fra Københavns Universitet

En bevilling fra Innovationsfonden kastede iværksætterne fra ISH ind i den gastrotekniske verden på Københavns Universitet. ISH fortæller her om deres erfaringer med universitetssamarbejdet.

Oplevelsen af alkohol, uden alkohol

Som iværksætter kan det være svært at forestille sig, at skal arbejde sammen med eksperter fra det danske forskningsmiljø. Ikke desto mindre blev det tilfældet for ISH, da de på baggrund af en ansøgning til Innovationsfonden indledte et samarbejde med Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet sidste år.

”Vi vidste, at vi gerne ville søge nogle penge til produktudvikling, og så virkede det naturligt, at vi samarbejdede med Københavns Universitet. Deres forskere ved en masse om de kemiske interaktioner mellem molekyler fra mad og drikkevarer og mundens receptorer, som vi skal bruge for at ramme den helt rigtige smag”.

ISH havde til Innovationsfonden søgt om hjælp til at videreudvikle de aromaer og ekstrakter, de benytter i deres alkoholfri produkter for at give smagen og duften af alkohol. Victor Kirketerp havde selv læst fødevareinnovation og sundhed på Københavns Universitet, og han vidste derfor, at universitetet havde nogle relevante professorer, ISH kunne trække på.

image09sek.png

Chief Innovation Officer hos ISH Victor Kirketerp star med ISHs første produkter, GinISH og RumIsh bag tre flasker af ISHs nyere hvidvin, rosevin og cocktailen SpritzISH.

”I samarbejde med forskerne fik vi udarbejdet en lang liste over sensoriske stoffer, der påvirker smag og duft, som kunne være relevante i forhold til at skabe en oplevelse af alkohol. Den liste kunne vi derefter tage til vores kommercielle partnere og få dem til at producere”.

Produktinnovation og videnskabelige artikler

Victor Kirketerp fortæller, at han kun kan anbefale andre iværksættere at samarbejde med universiteter om produktinnovation. For ISH har projektet været meget lærerigt, og de er snart klar til at produktteste deres resultater.

”Forskerne fra Københavns Universitet hjalp os et godt stykke i forhold til at optimere vores opskrifter. Nu har vi fået dem produceret, og sidste led i vores samarbejde er at produktteste i universitetets sensoriske laboratorium for at afgøre, om den nye opskrift fungerer i praksis”, fortæller Victor Kirketerp.

Hvid- og rosévin til venstre og i midten er noget det sværeste at lave uden alkohol, da det bygger på en gæringsproces. Derfor søger ISH også midler til et nyt projekt med Københavns Universitet om dette. 

Omkring hele samarbejde fremhæver Victor Kirketerp, at den gensidige forståelse for hinandens arbejde var vigtig. Ved også at have for øje hvad forskerne håbede at opnå, blev det nemmere for ISH at navigere i samarbejdet.

”Det var et samarbejde med Innovationsfondensmidler, så det var et hensyn, at begge parter også skulle have noget ud af det. Det gjorde det nemmere at samarbejde, når vi havde i baghovedet, at de her forskere jo også gerne ville kunne basere en videnskabelig artikel på arbejdet.”

Nye projekter i horisonten

ISHs samarbejde med Innovationsfonden gav dem ca. 800.000 kr., og her efter 12 måneders lakker samarbejdet mod enden – også selv om ISH gerne så, at det fortsatte. Victor Kirketerp vurderer, at området for sensorik om alkoholfri produkter er så nyt, at der stadig ligger en masse, der kan afdækkes.

”Før samarbejdet har vores leverandør af aromaer også produktudviklet for at ramme den rette oplevelse, og det er en udvikling, der først er begyndt her de senere år. Derfor er der stadig meget på området, vi kan arbejde videre med – eksempelvis alkoholfri vin”, forklarer han.

Netop vin og andre slags spiritus er også på horisonten for ISH, der vurderer, at der stadig går noget tid, før man kan lande på en ’endelig’ opskrift.

”Projektet tog udgangspunkt i vores RumISH og GinISH, og vi er på baggrund af processen nu klar til at udvikle opskriften yderligere. Men området er så nyt, at vi vil blive ved med at prøve at videreudvikle opskrifter – vi er ikke klar til at lægge os helt fast endnu, hvis vi kan give en bedre oplevelse”, fortæller Victor Kirketerp.

Relateret indhold