15.09.22 DI Fødevarer Nyheder

Forbrugerne føler et stort ansvar for egen sundhed

Hvem er ansvarlige for at sikre danskernes sundhed ifølge dem selv? En undersøgelse foretaget af YouGov for DI Fødevarer før sommerferien i år fortæller, at forbrugerne føler et meget stort ansvar for egen sundhed.

På spørgsmålet om, hvem der har det største ansvar for at sikre danskernes sundhed, svarer 68 pct. af forbrugerne, at de selv har det. Hvad der er mere interessant er, at 32 pct. af deltagerne i undersøgelse også har sat kryds ved fødevarevirksomhederne. Det er det næsthøjeste i undersøgelsen. Faktisk anses fødevarevirksomhederne for at have et større ansvar for danskernes sundhed end politikere og detailhandlen. 

Hvem mener du har det største ansvar for at sikre danskernes sundhed?

   
Kilde: YouGov for DI Fødevarer maj 2022 (1000 respondenter).
Anm. Der er mulighed for flere svar, derfor summer procentsatserne ikke til 100.

”Først og fremmest er det jo godt, at forbrugerne selv ønsker at tage ansvar for deres egen sundhed. Men det er også et meget vigtigt signal til fødevarebranchen, at forbrugerne også anser virksomhederne som vigtige medspillere i forhold til deres egen sundhed. Fødevarebranchen er én blandt flere parter, som har medindflydelse på befolkningens sundhed, og det ansvar er vi parate til at tage på os, blandt andet gennem konstant innovation og produktudvikling”, siger branchedirektør Leif Nielsen fra DI Fødevarer.

På spørgsmålet om, hvem der har ansvaret for, at der er et stort udbud af sunde fødevarer, er forbrugerne i undersøgelsen ganske enige om, at både de selv, detailhandlen og fødevarevirksomhederne er vigtige i forhold til at sikre det rette udbud på supermarkedernes hylder til forbrugerne.

Hvem har det største ansvar for, at der er et stort udbud af sunde fødevarer til forbrugerne?


Kilde: YouGov for DI Fødevarer maj 2022 (1000 respondenter).
Anm. Der er mulighed for flere svar, derfor summer procentsatserne ikke til 100.

”Det afspejler, at befolkningen er klar over, at ens eget efterspørgselsmønster som forbruger er med til at præge det produktudbud, der er på hylderne i supermarkederne. Der er en trend omkring sund kost som en del af en sund livsstil, og det reagerer både kæderne og virksomhederne naturligvis på”, siger Leif Nielsen, DI Fødevarer.

Relateret indhold