Mange virksomheder skal betale deres rentefri coronalån tilbage i 2022
Få overblik over fristerne – og bliv klogere på den udvidede betalingsordning.
I forbindelse med de rentefri coronalån fra 2020 og 2021 skal virksomheder være opmærksomme på fristerne i forhold til tilbagebetaling. DI Fødevarer har modtaget nedenstående kommunikation fra Skattestyrelsen.
Tilbagebetaling af rentefri coronalån i 2022
Der er i alt tilbudt ti rentefri coronalån i 2020 og 2021, og ca. 53.000 virksomheder har fået mindst ét lån. Seks af lånene skal betales tilbage i 2022. I oversigten nedenfor ses, hvilke der skal betales tilbage hvornår.
Især 1. april er en vigtig dato - her skal tre momslån (momslån 1, 2 og 3) samt A-skattelån 2 betales tilbage. Dette sker kort tid efter, at der falder en frist for den ordinære indberetning og betaling af moms 1. marts.
For at komme virksomhedernes aktuelle udfordringer med likviditet i møde tilbydes der nu en udvidet betalingsordning, der løber over 24 måneder fremfor 12, som er det sædvanlige.
Udvidet betalingsordning – vær opmærksom på frist og betingelser
Den udvidede betalingsordning på 24 måneder kan oprettes fra 15. marts til 15. april. Den oprettes på Skattekontoen under Betalingsordning i TastSelv Erhverv.
Et vigtigt kriterie handler om, at din virksomhed ikke må have skattekontogæld, som er under inddrivelse hos Gældsstyrelsen. Har du det, skal du betale gælden, før du kan oprette betalingsordningen.
Du kan se, om du har Skattekontogæld under inddrivelse, i TastSelv Erhverv under Kontostatus. Hvis teksten Poster overdraget til inddrivelse hos Gældsstyrelsen fremgår nederst på siden, har du gæld til inddrivelse.
Kun én betalingsordning ad gangen
Et andet vigtigt kriterie er, at man ikke må have andre betalingsordninger på Skattekontoen. Hvis din virksomhed har en eksisterende betalingsordning, der strækker sig længere end 1. april 2022, skal denne betalingsordning indfries, før der kan oprettes en udvidet betalingsordning.
Alle kriterier for at kunne oprette en betalingsordning:
Læs mere om betalingsordning og betaling på skat.dk/betalingsordning. |
Det skal du være opmærksom på, når du har fået betalingsordningen
Hvis du har fået en betalingsordning, er det vigtigt at huske følgende, ellers kan du miste ordningen:
- Overhold alle betalingsrater i betalingsordningen og alle andre betalingsfrister på Skattekontoen, herunder betaling af renter, i hele betalingsordningens løbetid
- Hvis du ikke overholder betingelserne for et lån, og vi opsiger dit lån, så ophører betalingsordningen, hvis den inkluderer det rentefrie lån, der forfalder til betaling efter 1. april.
Husk at indberette til tiden - især hvis du har coronalån
Har din virksomhed et coronalån, skal I være ekstra opmærksomme på fristerne for at indberette f.eks. moms, A-skat eller punktafgifter til tiden. Ellers risikerer I at få en foreløbig fastsættelse af Skattestyrelsen, og dermed ikke længere opfylde betingelserne for lånet. Herefter skal lånet straks tilbagebetales.
Du kan se alle virksomhedsfrister på skat.dk/frister, og vil du gerne have påmindelser om kommende frister for din virksomhed via mail, så oplys din virksomheds mailadresse til os. Se mere om dette på www.skat.dk/fristerpåmail.
På skat.dk/corona kan du også se både frister for tilbagebetaling af coronalån samt frister for ordinær indberetning, udskudte frister mv.