Foto: Getty Images

20.02.20 DI Fødevarer Nyheder

Danske fødevarer på Gulfood

I disse dage finder en af verdens største tilbagevendende fødevaremesser – Gulfood – sted i Dubai.

18 danske fødevarevirksomheder deltager i årets udgave af messen, og der er gode grunde til at vise sine varer frem i Dubai. Byen og messen fungerer som et handelshub for resten af regionen og store dele af det asiatiske marked. Selvom Mellemøsten er en region med aktuelle spændinger, så er det et attraktivt marked at komme ind i for danske føde- og drikkevareproducenter. Sagen er nemlig den, at også i Mellemøsten har man nogle af de samme udfordringer med livsstilssygdomme, som man finder i mange vestlige lande og markeder. Her kan danske fødevarer noget, ligesom danske fødevarer generelt har et fantastisk godt ry, når det kommer til kvalitet og fødevaresikkerhed.

Noget tyder også på, at danske føde- og drikkevarer har et solidt tag i den mellemøstlige forbruger. I hvert fald er eksporten fra Danmark til Mellemøsten vokset med næsten 20 pct. fra 2014 til 2018, så den nu udgør over 5,3 mia. kr. I de første 11 måneder af 2019 viser tal fra Danmarks Statistik, at eksporten er vokset med små 2 pct. i forhold til samme periode året før. Der er god grund til at tro, at dette kan fortsætte, da solide vækstrater og befolkningstilvækst er med til at gøre markederne i Mellemøsten interessante for danske fødevarevirksomheder.

Relateret