Foto: Food Nation

28.05.20 DI Fødevarer Nyheder

Rapport: Fødevaresektoren kan styrke sit globale image

Danske fødevarer og fødevareløsninger er af høj kvalitet. Men det er vigtigere end nogensinde før at kommunikere, hvorfor de er unikke, fastslår rapport fra Food Nation.

En undersøgelse foretaget af Epinion for Food Nation har set på Danmarks image som fødevarenation. I undersøgelsen deltager 802 beslutningstagere fra internationale fødevarevirksomheder i USA, Storbritannien, Tyskland og Kina – Danmarks fire største eksportmarkeder på fødevareområdet.

Selvom rapporten viser, at danske fødevarer og løsninger har høj kvalitet, er det kun er 5 pct. af beslutningstagerne i de fire lande, der lister Danmark i top fem over lande, der leverer relevante løsninger for deres branche. Rapporten viser dog også, at beslutningstagerne er opmærksomme på og positive over for danske fødevarer og fødevareløsninger.

På baggrund af undersøgelsen konkluderer rapporten således, at der er behov for stærkere kommunikation om kvaliteterne ved den danske fødevare- og landbrugssektors, hvis Danmark skal styrke sit globale image. Men det er ikke nok at brande et produkt eller en løsning som dansk. Det er også vigtigt at kommunikere over for forskellige markeder, horfor det danske produkt er. Eksempelvis efterspørger asiatiske markeder fødevaresikkerhed, hvorimod USA har en stigende efterspørgsel efter økologiske fødevarer. Stærkere og mere målrettet kommunikation skal derfor skabe grundlag for mere eksport og efterspørgsel efter danske produkter og løsninger.

Der kan læses mere uddybende om rapportens konklusioner her.

Relateret