Guide: Online markedspladser
Danske virksomheder skal være bedre til at drive eksportsalg via digitale kanaler. Ifølge Danmarks Statistik udgjorde danske virksomheders samlede omsætning via web-salg til udlandet blot 2% i 2018. Årsag til dette skyldes bl.a. at under 4% af danske virksomheder sælger via online markedspladser, det giver Danmark en 18. plads i EU, viser tal fra Eurostat.
Online markedspladser forventes at blive en vigtig salgskanal i fremtiden, og det er derfor vigtigt, at danske virksomheder får kvalificeret viden om disse og værktøjer/metoder, så de kan træffe en forretningsmæssig beslutning om, hvorvidt de ønsker anvende disse.
Derfor har Industriens Fond bevilget midler til CBS og DI Handel for at gennemføre projektet ”E-eksport via online markedspladser”, der har til formål at:
- ruste danske handels- og producentvirksomheder med viden og kompetence til at træffe kvalificeret beslutning om, hvorvidt de ønsker at drive salg af fysiske varer via online markedspladser
- tilvejebringe værktøjer/metoder, så virksomhederne lettere kan sælge via online markedspladser
Ét af resultaterne fra projektet er denne guide, der har til formål at skabe forståelse for online markedspladser og de grundlæggende begreber om disse.
Online markedspladser for fysiske produkter
Guiden omhandler primært markedspladser, der er relevante for afsætning af fysiske varer inden for B2B (salg til virksomheder) og B2C (salg til forbrugere).
Styrk din faglige profil
E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.