DI Handel Analyser

Handelsvirksomhedernes digitale kompetencer

Der er talt og skrevet meget om manglen på e-handelskompetencer og den udfordring, det er at skaffe kompetente medarbejdere. Men hvordan er virkeligheden for de danske handelsvirksomheder? DI Handel har stillet vores medlemmer en række spørgsmål om e-handelskompetencerne i deres virksomhed.

Digitale kompetencer er en undersøgelse blandt DI Handels medlemmer om handelsvirksomhedernes e-handelskompetencer. Resultaterne af denne undersøgelse er baseret på svare fra handelsvirksomheder, der driver e-handel og dem der forventer at starte e-handel inden for de næste 2 år.

Undersøgelsens konklusioner:

  • 49% af de adspurgte virksomheder driver e-handel, mens 22% forventer at starte e-handel inden for de næste 2 år.
  • 23% af de virksomheder, der driver e-handel, har forankret e-handel som en selvstændig organisatorisk enhed og 77% som en del af en anden organisatorisk enhed, bl.a. under marketing. E-handlens organisatoriske forankring har stor betydning for det antal medarbejdere, der arbejder med e-handel.
  • Virksomhedslederne mener, at der er behov for e-handelskompetencer på samtlige niveauer af virksomheden - fra ledelsen til driften. ”Specialisterne” er dog den mest udbredte e-handelskompetence i virksomhederne.
  • 94% af virksomheder med e-handel har behov for at opkvalificere e-handelskompetencerne - især inden for fagområderne ”Forretningsudvikling” og ”Brug af web analyse”.
  • Efteruddannelse er virksomhedsledernes primære valg til at opkvalificere e-handelskompetencerne.
  • Virksomheder, der har ansat e-handelskompetencer inden for de seneste 2 år, har oplevet reelle udfordringer med ansættelserne.
  • Udfordringerne ved ansættelse af e-handelskompetencerne undervurderes af de virksomheder, der skal opstarte e-handel.
Relateret