DI's websystemer er lukket for login søndag d. 26. maj pga. vedligeholdelse. Arrangementstilmelding og øvrige loginfunktioner vil være utilgængelige.

DI Handel Analyser

Handelsvirksomhedernes digitale kompetencer

Der er talt og skrevet meget om manglen på e-handelskompetencer og den udfordring, det er at skaffe kompetente medarbejdere. Men hvordan er virkeligheden for de danske handelsvirksomheder? DI Handel har stillet vores medlemmer en række spørgsmål om e-handelskompetencerne i deres virksomhed.

Digitale kompetencer er en undersøgelse blandt DI Handels medlemmer om handelsvirksomhedernes e-handelskompetencer. Resultaterne af denne undersøgelse er baseret på svare fra handelsvirksomheder, der driver e-handel og dem der forventer at starte e-handel inden for de næste 2 år.

Undersøgelsens konklusioner:

  • 49% af de adspurgte virksomheder driver e-handel, mens 22% forventer at starte e-handel inden for de næste 2 år.
  • 23% af de virksomheder, der driver e-handel, har forankret e-handel som en selvstændig organisatorisk enhed og 77% som en del af en anden organisatorisk enhed, bl.a. under marketing. E-handlens organisatoriske forankring har stor betydning for det antal medarbejdere, der arbejder med e-handel.
  • Virksomhedslederne mener, at der er behov for e-handelskompetencer på samtlige niveauer af virksomheden - fra ledelsen til driften. ”Specialisterne” er dog den mest udbredte e-handelskompetence i virksomhederne.
  • 94% af virksomheder med e-handel har behov for at opkvalificere e-handelskompetencerne - især inden for fagområderne ”Forretningsudvikling” og ”Brug af web analyse”.
  • Efteruddannelse er virksomhedsledernes primære valg til at opkvalificere e-handelskompetencerne.
  • Virksomheder, der har ansat e-handelskompetencer inden for de seneste 2 år, har oplevet reelle udfordringer med ansættelserne.
  • Udfordringerne ved ansættelse af e-handelskompetencerne undervurderes af de virksomheder, der skal opstarte e-handel.
Skrevet af:

Tevin Lac

Relateret