Webinar

IT-Kontrakter og Serviceaftaler: Undgå faldgruber

Er din digitaliseringsrejse i gang, og har du brug for at outsource IT-opgaverne? Få indblik i faldgruberne og gode råd med IT-kontrakter, så dit IT-projekt ender succesfuldt.

Følger din it-leverandør eller dit digitale bureau med udviklingen og deler sin viden om løsninger, marked og optimeringsmuligheder med dig? Og ved du, om du betaler den ”rigtige” pris for it-drift samt tilhørende assistance? Mange virksomheder er i gang med deres digitaliseringsrejse og har i denne forbindelse typisk behov for at outsource IT opgaverne. Udfordringen er dog, at IT projekterne alt for ofte ikke ender, som man håbede, da kontrakten blev indgået. Derfor byder DI Handel i samarbejde med NJORD Advokatpartnerskab til dette webinar, hvor vi giver dig indblik i faldgruberne og gode råd med IT-kontrakter og serviceaftaler, således at både du og din leverandør kan få succes med et længerevarende samarbejde. Kom og hør, hvordan man med de rette formuleringer af IT-kontakter kan sikre, at man ikke betaler for meget og samtidig får den opmærksomhed, som man fortjener.

Du får også tips til, hvordan risikoen for tidskrævende og anstrengende konflikter kan minimeres og nærmest helt fjernes. Hør også, hvordan man i praksis bruger benchmarking-klausuler og bestemmer, hvad den ”rigtige” pris for en driftsydelse skal være.

Certificeret it-advokat Anders Wernblad, NJORD Advokatpartnerselskab vil i sit oplæg komme ind på:

  • Hvilke IT-standardkontrakter findes der, og hvordan vælger man den mest optimale som udgangspunkt for opfyldelse af ens behov?
    • K01, K02, K03, K04, DL17, SKI m.fl.
  • Er cloud-computing vejen frem, og hvordan håndterer man leverandørernes standarder?
  • Hvilke kontraktbestemmelser er de mest centrale, og hvor skal fokus være, når man forhandler it-kontrakt – er det garantier, ansvarsbegrænsning, samarbejde eller noget helt fjerde?
  • Hvordan sikrer man løbende ”value for money” og effektiv håndtering af benchmarking?
  • Hvor og hvorfor opstår der typisk konflikter med ens it-leverandør, og hvordan minimerer man risikoen, så man undgår at være en del af ny ”Amanda-sag”?

Frederik Bastkær Christensen, Zangenberg Analytics vil i sit oplæg komme ind på:

  • Prisudvikling i det skandinaviske outspurcing marked siden 2010 til 2020
  • Hvad er den rigtige pris for IT-driftsydelser
    • Gennemgang af benchmarking af IT driftsydelser og hvad man kan få ud af det
    • Cost-out programmer hvor reduktion af IT drifts omkostninger er i fokus
    • Konkrete cases fra Retail, Utility, Financial services, industrial goods
  • Hvad er den rigtige pris på software – Microsoft, Oracle og SAP har hhv. 87%, 96% og 94% bruttomargin på support
    • Hvordan har prissætning af software udviklet sig med stort skift imod Cloud
    • Hvad betaler forskellige kunder for den samme software?
      • Case eksempler: Financial services, Utility, Retail, Industrial Goods, Telecom, Government
    • Hvordan forhandler du med de store software leverandører
    • Hvordan er Oracles, Microsoft og SAPs bonusprogramme skruet sammen for sælgerne.
    • Hvilke vilkår kan man forhandle
    • Hvordan skal man forholde sig til Indirect access og audit problemer
    • Cases og eksempler på den skarpe markedspris for SAP, Oracle og Microsoft

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Anne Rosted

Praktisk ansvarlig

  • Direkte +45 3377 3091
  • Mobil +45 5213 2318
  • E-mail anrs@di.dk

Tevin Lac

Fagligt ansvarlig

  • Direkte +45 3377 4589
  • Mobil +45 2221 9133
  • E-mail tela@di.dk