Webinar

Få styr på jeres ”grønne” markedsføring

En ”grøn” virksomhed er noget, som kunderne køber ind på. Derfor er der også rigtig mange virksomheder, der begynder at anvende miljø- og/eller klimaanprisninger om sin virksomhed eller dens produkter og ydelser. Det må du gerne, så længe der ikke er tale om vildledende markedsføring. Deltag på dette webinar og få styr på reglerne for ”grøn” markedsføring.

Foto: GettyImages

Webinaret er overstået

Optaget webinar vises her på siden 12.10.2022 11:00

Forbrugerombudsmanden modtager flere og flere klager  over vildledende brug af grøn markedsføring i takt med, at virksomheders miljømæssige påstande i markedsføringen stiger. Flere af klagerne har ført til retssager. Ofte skyldes det, at de miljø- og/eller klimamæssige udsagn ikke kan dokumenteres og dermed er vildledende over for kunderne, hvilket er i strid med markedsføringsloven.

Markedsføringen må ikke være vildledende og faktiske oplysninger skal kunne dokumenteres

Markedsføringslovens forbud mod vildledning fremgår af §§ 5 og 6. Det betyder, at ens klima- og/eller miljømæssige markedsføring skal være korrekt og klart formuleret, så forbrugere ikke misforstår dem og bliver vildledt. Der må ligeledes ikke udelades væsentlige oplysninger i markedsføringen. Derudover skal virksomhederne kunne dokumentere deres udsagn i markedsføringen.

Det kan med andre ord godt være kringlet at bevæge sig ud i ”grøn” markedsføring. Hvornår er der tale om ”grøn” markedsføring? Hvor meget dokumentation stilles der krav til? Deltag på dette webinar, hvor vi har inviteret advokat Heidi Højmark Helveg fra CO:PLAY til gennemgå reglerne for ”grøn” markedsføring og Forbrugerombudsmandens kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring.

På webinaret vil Heidi give masser af praktiske eksempler på, hvornår ”grøn” markedsføring er inden for eller uden for skiven. Der vil ligeledes være mulighed for at stille spørgsmål til Heidi og til DI Handels jurist Marie Asmussen under webinaret.

Oplægsholder

Heidi har over 20 års erfaring med at rådgive inden for markedsføring, databeskyttelse, medier og varemærkebeskyttelse. Hun har erfaring med at rådgive både danske og internationale virksomheder. Derudover er hun ofte benyttet til at afholde oplæg og kurser.

Heidi Højmark Helveg

Advokat, CO:PLAY Advokatfirma

Oplægsholder

Marie er jurist i DI Handel og vejleder bl.a. virksomheder inden for den forbrugerbeskyttende lovgivning. Inden Marie kom til DI Handel, var hun i syv år ansat hos Forbrugerombudsmanden.

Marie Asmussen

Chefkonsulent

  • Mobil: +45 5213 2383
  • Direkte: +45 3377 3061
  • E-mail: maas@di.dk