Webinar

Webinar: Sådan vinkler du din service i et presset marked

Virksomheder bygger kundeservicekoncepter for at vinde kundernes loyalitet – men er det overhovedet realistisk i 2020? Og hvad er bedst practise? Få svaret, når Intenz, ekspert Mike Hohnen og DI Handel holder webinar om kundeservice med fokus på relationer og loyalitet 13. maj kl. 9. Læs mere og tilmeld dig her.

Virksomheder jagter kundernes loyalitet. Det sker med kundeklubber, fordelsprogrammer og alle mulige loyalitetsprogrammer. De samme virksomheder forsøger at udnævne deres kunder til ambassadører og give en præmie for at henvise andre til at købe hos dem. Man kan argumentere for, at det er et misforstået perspektiv på kundeloyalitet.

Det som kunderne i virkeligheden søger er en god oplevelse, når den er relevant og kompetent. Det vil sige at blive hørt, lyttet til og behandlet som en kunde. De ønsker en nem og bekymringsfri oplevelse med relevante informationer og værdiskabende kontaktpunkter, som er timet efter det, de skal bruge. Når det sker gentagne gange, vil de mange gode oplevelser naturligt skabe en tættere relation og sandsynligvis føre til loyalitet.

Hvilken udfordring står vi overfor?

Man siger ofte, at man ikke kan få kundernes loyalitet. Passer det? Analyser peger på, at det store problem ikke er kundernes ændrede adfærd. Det handler i langt højere grad om den måde, kunderne bliver behandlet på. I kundeservicecentre forsøger man at optimere og effektivisere. Det sker med et misforstået lean-perspektiv, som fokuserer på ressourceoptimering. Det vil sige, hvor effektive kan virksomheden blive?

Alt dette fører til kundeoplevelser på leverandørens præmisser, ikke kundens. Og det er her, det går galt. Flere virksomheder har forsøgt sig med teams, der skal håndtere kunden, så de ikke er afhængige af én person. Men når teamet ikke kan håndtere de kontinuerlige dialoger med kunden baseret på den seneste kontakt, hvordan skal virksomheden så blive tættere forbundet til kunden pga. team frem for individ?

Hvad er løsningen?

Lige nu handler det ikke om ”oplevelser”, men om det bedst mulige resultat for mindst mulig indsats set fra kundens perspektiv.

Det kræver tre ting:

1) Vær meget skarp på at definere smalle kundesegmenter. Alt for alle er ikke en strategi.

2) Gennemgå jeres serviceleverancesystem kritisk set med det enkelte kundesegments øjne og touch point for touch point. For hvert touch point skal I spørge jer selv: Giver det maksimal værdi? Kunne det være nemmere? Føles det sikkert?

3) Få dit team til at tænke mindre i afgræsninger (siloer/afdelinger) og mere i helheder.

Det kan virke uoverskueligt at lave dette skifte, men med en god systematik og de rigtige værktøjer er det faktisk ikke så svært.

På webinaret får du indsigt i:

  • Hvad er præmissen for loyalitet og kunderelationer lige nu?
  • Hvordan definerer I jeres servicefilosofi?
  • Hvordan får I styr på balancen i serviceværdioplevelsen?
  • Hvordan gør I jer relevante og værdiskabende?
  • Hvordan bygger I jeres service experience design?
  • Hvordan bygger I den bedste servicekultur?

På webinaret får du inspiration til, hvad der driver kundernes serviceoplevelse, og hvordan I designer og strukturer jeres servicekoncepter. Du får eksempler på værktøjer til at udvikle og opbygge den rette servicekultur.

Praktisk

Webinaret finder sted onsdag d. 13. maj kl. 9-10 og afholdes af Senior Partner hos Intenz Mads Winther og ekspert i kundeservice Mike Hohnen i samarbejde med DI Handel.

Mads Winther, Intenz

Mads har gennem mere end 20 år arbejdet med at optimere salgsorganisationer. Dels gennem træning og udvikling af sælgere – men også gennem udvikling af salgsledere til at strukturere og følge op på sælgernes adfærd. Derudover er Mads involveret i tæt sparring med en række forskere inden for salgsudvikling i hele verden.

Mike Hohnen

Mike er specialist i at hjælpe servicevirksomheder med at implementere The Service Profit Chain. Mike har arbejdet med service og ledelse internationalt i over 30 år. Den grundlæggende filosofi er, at usædvanligt gode servicevirksomheder skabes ved at udvikle udsædvanligt gode mellemledere.

Styrk din faglige profil

E-handel, marketing, B2B salg og kundeoplevelser. Få unik viden og erfaringer gennem nyheder, analyser og events fra specialister, ligesindede handelsvirksomheder og DI Handel hver uge.

Ja tak, giv mig unik viden