18.04.18 DI Handel Nyheder

10 guldkorn og gode råd til jeres digitale forretning

E-HANDEL: I dag skal de digitale funktioner på webshops spille og sælge, mens de fysiske butikker skal skabe loyalitet og understøtte brandet med stærke kundeoplevelser. De dage er ovre, hvor butikkernes succes bliver målt på omsætning per kvadratmeter. Sådan lyder budskaberne fra de internationale eksperter på årets ShopTalk 2018. Her er de bedste råd fra e-handelshuset Hesehus A/S, der var med på DI Handels studietur til e-handelskonferencen i Las Vegas.

Fremtiden er fyldt med nye digitale begreber som ASOS (billedgenkendelse), AI (kunstig intelligens) og AR (augmented reality), og hertil kommer voiceteknologi, online face-to-face chat, DNA-test, ansigtsgenkendelse og intelligente rekommanderinger.

Digitale frontløbere fra hele verden peger alle på forretningsudvikling, hvor en eller flere af de nye teknologier indgår. Overordnet er de alle enige om, at den digitale udvikling går stærkt, og den kun lige har set sin begyndelse.

Samtidig stiger kundernes krav til gode brugeroplevelser i takt med, at de køber mere og mere på nettet. Digitale brugeroplevelser er blevet et vigtigt konkurrenceparameter, hvorfor det er vigtigt at holde sig a jour med de nye teknologier og trends. Den digitale forretning skal skabe unikke brugeroplevelser, der matcher virksomhedens brand og differentierer sig fra konkurrenterne. Desuden er B2B som begreb på vej ud.

- Vores analyser viser, at hele 56 pct. af B2B-virksomhederne også sælger direkte til forbrugerne. Derfor er det bedre at tale om B2P dvs. Business to People, for en indkøber er blot en forbruger på arbejde, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

Træd på speederen – Danmark har underskud på e-handelsbalancen

- Danmark er på en tredjeplads i EU, når det kommer til at anvende digitale salgskanaler, men til gengæld er vi kun på en 26. plads i EU, når det handler om at eksportere vores varer og services. Det betyder, at der er et stor underskud på Danmarks e-handelsbalance. Således er vi på rette vej, men der skal stadigvæk trædes på speederen, når det handler om eksport via digitale kanaler, uddyber Annette Falberg fra DI Handel.

DI Handel er netop vendt hjem fra New York og Las Vegas efter en studietur til bl.a. ShopTalk 2018, der er en af verdens største konferencer inden for e-handel. CEO Lars Hedal fra e-handelshuset Hesehus A/S var med på turen, og han har her de bedste guldkorn og gode råd fra konferencen, der viste, hvordan førende virksomheder skaber nye, innovative og digitale koncepter.

Lars har over 18 års erfaring med e-handel, og Hesehus A/S arbejder bl.a. med kunder som f.eks. Matas, DLG, Wupti og Lemvigh-Müller.

Her er fem digitale guldkorn fra ShopTalk 2018


Trend 1. I dag skal ledere først og fremmest forstå det digitale og herefter deres fagområde. Det er den omvendte verden af tidligere. Faktisk kalder flere digitale ledere den nye digitale æra en slags renæssance eller ”rebirth”. Den nye digitale tid kræver også, at der er styr på persondata, GDPR, og at der geninvesteres i forretningen. Et godt eksempel på sidstnævnte er online platformen Amazon, der siges at geninvestere hver en krone de tjener.

Trend 2. Det er ikke længere muligt at have højere priser end markedet, dvs. forskellige priser online og i butikkerne. Det er markedet blevet for gennemsigtigt til, og det gennemskuer kunderne med de mange muligheder for at sammenligne priser.

Trend 3. Brug Dashboard til at styre og agere efter jeres data. Næsten alt bliver datadrevet, og dermed får I bl.a. mulighed for at forstå jeres kunders kunderejse bedre, og dermed adgang til at forbedre den på de rette punkter og med digitale løsninger.

Trend 4. Fra butiksdrift til CX, Customer Experience. I skal ikke længere se butikken som det sted, hvor salget nødvendigvis skal foregå, men som det sted, hvor I har mulighed for skabe loyale kunder. Det handle om, hvor meget I har fat i jeres kunder, og om I gør det nemt for dem på kunderejsen. Pris og produkt bliver ikke længere det vigtigste – det bliver, hvad er oplevelsen? Således bliver konkurrenceparameteret den samlede kundeoplevelse.

Trend 5. Tale og billedgenkendelse bliver stort. Tale til f.eks. Siri og nettet kommer til at vokse. Det kan være alt fra, at Siri bestiller den sædvanlige ret på den lokale indiske take-away til, at du kan købe din kones yndlingskjole ud fra et billede, hvor hun har kjolen på for tre år siden. Det kommer til at gøre hverdagen meget nemmere for forbrugerne.

Lars Hedals fem gode råd til jer, der er i gang med e-handel
Ud fra disse nyeste trends, teknologier og forretningsmodeller for e-handel har Lars Hedal samlet sine bedste fem råd til e-handlere, der skal nå nye mål. De kan f.eks. anvendes til at overveje jeres næste skridt på den digitale rejse:

  1. Optimer webshoppen inden I bruger (flere) penge på at tiltrække trafik. Der er ofte et betydeligt meromsætningspotentiale i at gøre webshoppen endnu mere brugervenlig.
  2. Vær strategisk i valget af salgskanaler – ensidig satsning på Amazon kan give ekstra omsætning på den korte bane, men er ikke altid det rigtige på langt sigt.
  3. Arbejd med en klar Roadmap for de næste 12 måneder og forpligt jer til at nå det, selv om der er travlt i hverdagen.
  4. Vær data-dreven – der er altid guld at hente i jeres data.
  5. Fokuser på at fjerne kundernes bøvl. Dem, der gør det nemt for kunderne at være kunder, vinder, selv om det ofte også er det, som er svært at implementere. 
Liv Thøger-Aldahl
Skrevet af:

Liv Thøger-Aldahl

Relateret indhold