CEO Henrik Stenmann, IIH Nordic til årets CEO-event hos DI Handel

DI Handel Nyheder

Vigtige råd og guldkorn til ledere i den digitale tidsalder

LEDELSE: På årets CEO-event den 5. december 2018 var emnet stærk ledelse i den digital tidsalder. Formålet var at inspirere ledere i virksomheder og organisationer til at tænke i en digital fremtid. Over 80 CEO’s var samlet på toppen af København på 7. sal i Industriens Hus, for ny viden og udsyn er vigtigt for at styrke personlige ledelsesskab og dansk konkurrencekraft.

Stemningen var høj på 7. sal i Industriens Hus, hvor der var en smuk udsigt over det julesmykkede København med juletræet på Rådhuspladsen, de tusindvis af kulørte lamper i Tivoli og silhuetterne af Københavns tårne. I sidste uge samlede DI Handel over 80 C-level ledere fra danske handelsvirksomheder for at give dem viden og inspiration til deres ledelsesudfordringer i en disruptet digital verden.

Dagens program startede med indlæg om det digitale Danmark, herefter blev der dykket ned i nogle af de nye teknologier og konkrete digitale værktøjer, som derefter blev perspektiveret i forhold til ledelse og brug af data. Endeligt blev der zoomet ind på det personlige lederskab for, hvordan ledere kan dyrke deres styrker og håndtere deres svagheder i en digital verden.

Læs også: Temaer for fremtidens handelsvirksomhed 

Erhvervslivet er udfordret på eksekvering

Digital transformation, Disruption, Machine Learning, Big Data, VR osv. Der er mange nye digitale begreber – såvel som teknologier. Som CEO skal du kunne navigere i de nye digitale muligheder og skabe gode digitale transformationer for at sikre resultater nu og i fremtiden.

CEO Henrik Stenmann lagde ud med at fortælle, hvordan han har øget den samlede produktivitet med 40 pct. hos det digitale bureau IIH Nordic. I hans øjne er vi meget innovative i Danmark.

- Det handler sådan set ikke om at blive meget mere innovative, for der mangler ikke på idéer ude i de danske virksomheder. Det er snarere manglen på eksekvering af de mange idéer, som er udfordringen i den digitale tidsalder, siger CEO Henrik Stenmann.

For ham er forandringer noget, som lederen skal sørge for sker i fællesskab. Er der bare 20 pct., der er imod en idé, så har den svært ved at lykkedes. Her er hans fire gode råd til digital transformation:

  1. Start nu, helst i morgen. Det sker ikke, hvis det først er om 14 dage.
  2. Tænk over, hvad I bruger jeres tid på – arbejd fokuseret
  3. Invester i jeres medarbejdere og værktøjer samt i træningen af digitale værktøjer.
  4. Brug jeres sunde fornuft, og lad jer ikke rive med.

Hos IIH Nordic har de optimeret de fleste møder til at være 45 minutter i stedet for en time, og de arbejder med værktøjet Pomodoro, hvor medarbejdere arbejder fokuseret i 25 minutter uden forstyrrelser. 

- Adfærdsændring i en organisation handler i bund og grund om træning, træning og atter træning.

Vi skal træne forandringer, som vi træner sport og mange andre ting. Og alle aldre skal være med, uddyber han.   

Det har alt sammen ført til en besparelse på 15.000 timer siden, de startede for ca. 2 år siden, færre hjemmearbejdsdage, mindre stress, større medarbejdertilfredshed, og det har ikke mindst øget produktiviteten med over 40 pct.

Læs mere om IIH Nordic her: www.iihnordic.dk

Fire guldkorn fra dagens talere

Guldkorn 1:  ”God ledelse i den digitale tidsalder handler bl.a. om at kunne differentiere imellem, hvornår vi som ledere skal bruge data, og hvornår vi skal bruge vores intuition", siger adm. direktør Camilla Rygaard-Hjalsted fra Digital Hub Danmark.

Guldkorn 2: ”Blockchain har stort potentiale. Blockchain skaber fuld gennemsigtighed, for den betyder, at vi får den samme originale information og ikke en kopi heraf. Den kan bruges til at overføre værdi samt opbevare og få styr på grunddata og aktiver. Blockchain kan som sådan ikke ses, men I kan bruge teknologien strategisk. Ledere behøver ikke at forstå hele teknologien bag, men I skal forstå, hvad I kan bruge den til, og hvordan virksomheden strategisk forholder sig til teknologien, siger direktør Rasmus Winther Mølbjerg fra Deloitte Digital.

Guldkorn 3: ”Det er ikke nødvendigt med en separat digital strategi, men i virksomhedens overordnede strategi skal I tage stilling til den digitale verden, og det digitale skal forankres i alle led i virksomheden. Data har ingen værdi, såfremt det ikke bliver raffineret lige som råolie, siger direktør Per Østergaard fra Efficiens.

Guldkorn 4: ”En investering i dine personlige styrker som leder fører til større fremskridt end investeringer i svagheder. Og det samme gælder dine medarbejdere. Det kan gøres ved at træne et positivt fokus med positive spørgsmål. Med fokus mener jeg alt det, som vi retter vores opmærksomhed mod. Det starter bl.a. med at finde passionen i dig selv og dyrke dine styrker. Fokus på styrker skaber bedre læring, bedre præstationer, mere kreativitet og dermed også større mulighed for succes i en digital verden, siger nyhedsvært og forfatter Mikael Kamber, der er uddannet i positiv psykologi. 

Læs også: Hvorfor styrkebaserede ledere gode og succesfulde virksomheder?  

Event med Value for Money
”Stor tak for en meget vellykket event. Alle indlæg var både interessante, relevante og tankevækkende. Her fik man virkelig noget med hjem. Jeg vil også gerne kvittere for modtagelsen af gårsdagens præsentationer, som jeg kan bruge som inspiration i mit daglige arbejde med at trække vor virksomhed ud af den analoge tidsalder og ind i den digitale fremtid. Det er bl.a. arrangementer som dette, der bidrager til fornemmelsen af at medlemskabet af DI virkelig er value for money”, siger CEO Erik Schmidt, Max Fodgaard.

Læs også om DI Handels andre seminarer og events 

 

 

 

Relateret