DI Handel Nyheder

3-trins guide til en succesfuld e-eksport strategi

E-HANDEL: E-eksport vil i 2022 udgøre 20 pct. af al e-handel svarende til en omsætning på 630 milliarder US$. Derfor kan online markedspladser være en genvej til god indtjening, siger en strategisk e-handelsekspert, som optakt til eCommerce Expo 2018 i London. Her er ekspertens 3-trins guide til en e-eksport strategi, der kan føre til succes.

Under temaet ’E-commerce and Marketplaces’ inviterede DI Handel den 25. september 2018 en gruppe medlemmer til inspirationsoplæg og netværk i Covent Garden i London. Det skete i forbindelse med brancheforeningens studietur til eCommerce Expo i London.

På programmet var bl.a. advokatfirmaet Bird & Bird, IBM UK og e-commercevirksomheden ChannelAdvisor, der gav bl.a. medlemmerne inspiration til at komme videre med deres e-eksport eventyr. Strategic Consultant Mahoumed Ibrahim fra ChannelAdvisor tog udgangspunkt i deres erfaringer på deres egen platform. Her sælger 2300 virksomheder i dag deres produkter på over 100 internationale online markedspladser. Her er ekspertens råd til danske handelsvirksomheder, der gerne vil e-eksportere på online markedspladser:

1. Passivt salg

Fordelen ved online markedspladser er, at de allerede har en kundebase, der er klar til, at trykke ’køb’, og som måske ikke nødvendigvis er en del af jeres virksomheds kundebase her og nu. Derved får jeres virksomhed en bredere berøringsflade og adgang til nye kunder.

Når du har besluttet at bruge online markedspladser til at e-eksportere, skal jeres virksomhed dog ”starte i det små”. Dette kan gøres ved passivt at sælge jeres varer ved f.eks. at åbne for virksomhedens levering til andre markeder. Online markedspladserne holder ofte på jeres data, men I kan selv notere, hvem der køber, hvad og hvor. På den måde kan jeres virksomhed indsamle kalkulerede data, der kan danne afsæt for yderligere integrering på nye markeder.

Start med en lav volumen, som jeres virksomhed leverer fra jeres base og lær så af de fejl eller problematikker, der kan opstå i starten. Derved får I viden til at reducere fejlmarginen, hvis I vælger at integrere yderligere med en online markedsplads. Ved at starte med lav volumen, kommer jeres virksomhed heller ikke miste for mange ressourcer på markeder, som ikke passer til jeres produkt/er. 

2. Aktivt salg

Hvis I beslutter jer for at udvide til flere markeder, så skal I registrere jeres produkter direkte på de lokale online markedspladser. Jeres content og support skal leveres i de lokale sprog. Og jeres virksomhed skal begynde at opbygge et brand. Dette kan med fordel gøres gennem den markedsføring, der tilbydes på de online markedspladser.

Udnyt også, at markedspladsernes allerede har etablerede infrastrukturer, herunder logistik og levering i de lande, som jeres virksomhed e-eksporterer til. Mange online markedspladser har allerede gjort sig en masse erfaringer, etableret samarbejdsaftaler med transportfirmaer og lagt kapital i f.eks. lagerplads. Alt sammen noget, som jeres virksomhed kan drage nytte af.

3. All in

Når I har etableret et brand, hvor omsætningen tillader jeres virksomhed at tage næste skridt, så kan jeres virksomhed begynde undersøge muligheden for at skabe jeres egen kanal. I kan starte med at lancere en webshop lokalt med fokus på service og omdømme. Vær ´fremme i skoen´ i jeres erhvervelse af kunder og sørg for, at de får en 100 pct. lokal oplevelse.

Brug de data I har indsamlet i de første to trin til f.eks. at svare på, hvordan de normalt betaler i webshops? Hvad er der af kulturelle forskelle? Og hvad er lovene i landet? Undgå gerne Google Translate – oversæt derimod jeres content, så kunderne i landet kan søge efter det. Jeres virksomhed skal gøre det, som var det jeres eget modersmål.

Brug for mere viden om online markedspladser?

I et samarbejde med CBS har DI Handel projektet ”E-eksport via globale online markedspladser”. Projektet er støttet af Industriens Fond.

Projektets formål er at ruste danske virksomheder med viden og kompetencer til at træffe kvalificerede beslutninger om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser. Et andet formål er at tilvejebringe værktøjer og arbejdsmetoder, så virksomheder, der aktivt vælger denne salgskanal, lettere kan etablere sig på de online markedspladser. Helt konkret medfører projektet, at der etableres en platform, som vil lette virksomheders IT-integration ved salg på eksempelvis Amazon og Ebay.

Læs mere om projektet: E-eksport via globale online markedspladser  

 

Relateret