Velkommen til Dansk Industris nye website. Vi udvikler i øjeblikket et nyt site for at give dig den bedste brugeroplevelse. I en periode vil du derfor opleve indimellem at blive sendt til indhold på vores gamle site.

Annette Falberg, Branchedirektør DI Handel

DI Handel Nyheder

Amazon er her allerede: 4 ud af 10 e-shoppere bruger dem

E-HANDEL: Dugfrisk forbrugeranalyse fra DI Handel viser, at Amazon allerede findes i Danmark selv om, at der endnu ikke findes en dansk udgave af netgiganten. Fire ud af ti danskere har handlet på Amazon inden for det seneste år, og tre fjerdedele forventer at gøre det igen. Denne udvikling bekymrer flere danske handelsvirksomheder. Et af branchedirektør Annette Falbergs råd er aldrig kun at satse på Amazon.

I starten af maj 2018 løb rygterne hurtigt, og medierne begyndte at skrive om Amazons kommende indtog i Danmark. Nu har DI Handel lavet en helt ny forbrugeranalyse, der går i dybden med forbrugernes adfærd på de p.t. fem største online platforme; Amazon, Ebay, Wish, AliExpress og Etsy. Over 1.000 forbrugere i alderen 18-70 år har deltaget i analysen, og den viser, at 39 pct. af danskerne allerede har handlet på Amazon.

- Vi har hele tiden vidst, at danskerne gerne shopper på udenlandske markedsplatforme, men nu ved vi, hvor de køber, hvor ofte og hvilke parametre, som tæller. Analysen viser, at danske e-shoppere allerede har taget Amazon til sig. De er ligeglade med, om de handler på et dansk eller engelsksproget website. I virkeligheden er der ikke nogen grund til, at Amazon skal gå ind i landet - de er her jo allerede, siger Annette Falberg, direktør i DI Handel.

Hele 80 pct. af de danskere, som har shoppet på Amazon har været tilfredse med deres seneste indkøb, og 76 pct. vil gerne handle der igen. Danskerne køber primært bøger, film og computerspil, når de handler på Amazon.

Foto:Dansk Industri

Danskerne har tillid til Amazon 

I undersøgelsen scorer Amazon højt på to ud af de tre vigtigste parametre for danske e-shoppere. De klarer sig godt på hhv. sikker betaling og tillid til onlineforhandleren. Til gengæld halter Amazon bagud, når det handler om levering, men det vil de hurtigt kunne lave om på.

- Med hurtigere levering og lavere fragtomkostninger er der helt klart en niche, hvor Amazon kan komme ind og disrupte yderligere, end selskabet gør i dag. Så selv om, at de har godt fat i det danske marked, er der stadig land at erobre for Amazon, siger Annette Falberg.

Foto:Dansk Industri

Sæt alle sejl til og sæt især fokus på e-eksport

- I DI Handel er vi meget opmærksomme på, at danske handelsvirksomheder kommer til at stå i en ny situation, hvis den amerikanske online platformsgigant kommer hertil. Til gengæld bliver det et slaraffenland for forbrugerne. Den omsætning, som vi måske kommer til at miste, skal vi arbejde på at få igen via e-eksport", siger Annette Falberg.

Hun tilføjer, ”Hvis jeg var en dansk netbutik, ville jeg bruge Amazon til at teste produkter af, sælge overskudsvarer og komme ud på eksportmarkederne. Jeg ville aldrig lægge alle mine æg i kurven hos den amerikanske e-shop, men i stedet arbejde benhårdt for at slå Amazon på den danske hjemmebane ved at sætte alle sejl ind på egen webbutik og fysisk butik”.

Analysen offentliggøres snarest

Den komplette analyse med over 1000 respondenter vil snarest blive offentliggjort med deres holdninger til og adfærd på online markedspladser. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få besked om offentliggørelsen direkte i din mailboks lige her.

Relateret