DI Handel Nyheder

Danskerne blæser på produktsikkerhed, når vi handler på nettet

Danske e-shoppere er ligeglade med, om de produkter, de køber på nettet er sikre og overholder EU’s krav om produktsikkerhed. Det viser en ny undersøgelse fra DI Handel, der anbefaler regeringen at informere forbrugere om eventuelle risici ved at handle på netbutikker udenfor EU.

Danskerne går ikke op i, om deres varer lever op til EU’s produktsikkerhedskrav, når de handler på nettet. Det viser nyforbrugeranalyse fra Dansk Industri om danskernes adfærd på online markedspladser. Den viser, at produktsikkerhed ligger som den lavest prioriterede parameter hos forbrugerne. Faktisk er det kun 2 pct.  af de adspurgte, der sætter høj produktsikkerhed som den vigtigste parameter, når de nethandler[1].

Opgørelsen kommer i en tid, hvor danskerne er meget glade for at bestille billige kinesiske varer, der ikke nødvendigvis lever op til de europæiske produkt- og sikkerhedskrav. PostNord kunne i februar afsløre, at der i gennemsnit lander 40.000 pakker fra Kina om dagen i Københavns Lufthavn.

Forbrugerrådet Tænk har flere gange advaret om at handle på de kinesiske internetbutikker, hvor der er en mulig fare for at især kosmetik, elektronik og legetøj enten indeholder skadelig kemi, giver stød, bryder i brand eller på andre måder kan være til fare for forbrugeren.

Forbrugerkampagne skal oplyse befolkningen

Men trods flere advarsler fylder produktsikkerhed  stadig ikke meget i danskernes bevidsthed. Derfor anbefaler DI Handel, at regeringen igangsætter en forbrugerkampagne, der skal informere om de risici, som der er ved at handle på nettet udenfor EU.

- Det er vigtigt, at forbrugerne ved, at de produkter, de køber, kan være skadelige. Lige nu tænker  de fleste nok, at hvis  de kan købe produktet lovligt, så kan det ikke være så slemt, men det er absolut  ikke rigtigt. Det skyldes ganske enkelt, at reglerne blev lavet før  e-handel blev så  udbredt som i dag, hvor alle nemt kan handle i hele verden, siger branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.

Dansk online platform hilser en kampagne velkommen

Samtidig med at især de kinesiske internetbutikker udgør potentielle risici for forbrugerne, stjæler de også kunderne fra de danske butikker. Det mener i hvert fald Jacob Risgaard, der er Marketing Director hos internetbutikken Coolshop.dk, der sælger mange af de samme varetyper, som kunderne nu køber i Kina. Han

vurderer, at det især er elektronik, som danske forbrugere vælger at købe i Kina fremfor i Danmark, for her er der nemlig mange penge at spare. Jacob Riisgaard kan ikke give præcise tal på, hvor meget omsætning butikken mister til platforme som Wish.com, ”men det er rigtigt meget”, siger han. Derfor er direktøren for Coolshop.dk også glad for, at DI nu foreslår en forbrugerkampagne.

- Det er fantastisk, at DI Handel arbejder på at få gang i sådan en kampagne målrettet forbrugerne, for det har vi virkelig manglet i Danmark, siger Jacob Risgaard.

Unfair konkurrence

DI mener, at der er tale om unfair konkurrence mellem de kinesiske butikker og de europæiske, der skal leve op til reguleringer, der er meget skrappere. Og det er en del af motivationen for at stable en forbrugerkampagne på benene.

- Forbrugerne skal vide, hvad de går ind til. Samtidig er det vigtigt at understrege, at det her ikke et problem, vi kan løse i Danmark alene, vi skal løfte det op og have en løsning på EU-niveau. Derfor er det heller ikke en farbar vej at gennemgå 40.000 pakker om dagen i tolden, for hvordan skal kontrollørerne kunne se på en creme, om den indeholder farlige stoffer? Det vigtigste er at sikre, at forbrugerne ved, hvad de går ind til, når de handler udenfor EU, siger branchedirektør Annette Falberg. 

Hos Forbrugerrådet Tænk mener de grundlæggende, det er godt, at der med platforme som Wish.com kommer øget konkurrence til de danske netbutikker.

- Men det skal selvfølgelig ikke være farligt at handle på nettet, understreger seniorrådgiver Helene Amundsen.


[1] I DI’s forbrugeranalyser medvirkede 1.055 personer i alderen 18-70, der har handlet online inden for de seneste 12 måneder, på 5 af de mest anvendte markedsplatforme: Amazon, Ebay, Wish AliExpress og Etsy.  


 

 

Relateret