DI Handel Nyheder

Vi sidder i muligheder til halsen: Tryk på eksportknappen

E-HANDEL: Danmark er kommet godt i gang med e-handel, men e-eksporten halter langt bagefter. Hos pakkedistributionsvirksomheden CoolRunner og PakkecenterNord har de satset voldsomt på e-handel og e-eksport. Det stærke samarbejde, stordriftsfordele, digitalisering og lokale leverandører er nogle af punkterne i deres opskrift på succes, hvor deres kunder oplever op til 10 pct. vækst fra måned til måned.

- I Danmark er vi kun på en 26. plads i EU, når det gælder digitalt salg til andre lande, for mange danske virksomheder har taget e-handel til sig, men er ikke kommet i gang med ’next step’, der er e-eksport. Derfor vil vi gerne hjælpe flere virksomheder i gang med eksport, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

Konkrete tal fra DI Handels e-handelsanalyse ”Performance 2017” viser nemlig, at kun 10 pct. af danske virksomheder har eksport via digitale kanaler, selv om analysen også viser, at virksomheder med e-handel og eksport tjener mere end dem, der holder sig til fysiske butikker i Danmark.

Stort vækst fra måned til måned

Nogle af dem, der har set mulighederne er pakkedistributionsvirksomheden CoolRunner og PakkecenterNord, der har satset på e-handel og e-eksport. I 2015 indgik de i et samarbejde, hvor de bl.a. digitaliserede, optimerede og centraliserede deres logistik og distribution.

- I min optik, sidder danske virksomheder i muligheder til halsen, hvad angår eksport. Hos os ser vi igen og igen, at når vores kunder først får trykket på e-eksport knappen og ser, hvad der vælter ind, så går det for alvor i gang med op til 10 pct. vækst fra måned til måned, siger Per Imer, direktør og CO Founder hos CoolRunner til DI Handel, da brancheforeningen for kort tid siden var på virksomhedsbesøg i Nordjylland.

Stærkt samarbejde, stordriftsfordele og lokale leverandører

- Det vi er gode til er transporten, og så er PakkecenterNord gode til logistikken. Derfor ved vi til sammen næsten alt, hvad der er at vide om pakker, som skal pakkes ind og transporteres i Danmark og i udlandet. Det betyder, at vi f.eks. ved at kende størrelsen på en pakke hurtigt kan organisere transporten, så den specifikke pakke og transporttypen passer sammen og til den billigste pris. På den måde optimerer vi transporten for både vores kunde og transportøren, fortæller Per Imer.

Direktøren understreger, at CoolRunner ikke et fragtselskab, men en virksomhed, som formidler og forhandler de bedste fragtpriser ved hjælp af stordriftsfordele blandt forskellige leverandører.

- Noget af det vigtigste er, at vi bruger alle de fordele, som der er ved stordrift. Desuden samarbejder vi direkte med det postselskab, der er i det pågældende landet. På den måde har vi fjernet et led i eksporten og kan holde priserne nede. Dermed bliver det attraktivt for slutkunden at købe fra Danmark, siger Per Imer.

Konkurrencekraft er også, når en meter koster fem øre

Optimeringen ses ikke blot i transporten, men også i logistikken, hvor PakkecenterNord sørger for, at medarbejderne går så få meter som muligt ved hjælp af digitale løsninger. Medarbejderne plukker til flere ordrer og flere webshops på én gang. Og, alt foregår digitalt.

- Vi har brug for en høj omsætningshastighed per kvadratmeter, hvis vi skal kunne konkurrere med logistikfirmaer i f.eks. Polen. Vores husleje er højere, og det betyder, at vi skal lave så meget som muligt, med de hænder vi har og så fejlfrit som muligt. På den måde sparer vi vores kunders webshops for mange kundehenvendelser og bøvl, siger Claus Bagger, CTO for Engineering fra PakkecenterNord.

Han tilføjer: ”Derfor har vi også regnet os frem til, at en meter koster fem øre. Det er den tankegang, der gør, at vi kan matche priserne i udlandet. Vores beliggenhed i det nordjyske er ikke noget problem, da vi som sagt er super effektive og har en fejlmargen på næsten nul. For os er det vigtigste at gøre det helt rigtigt, for ellers kommer slutkunden ikke tilbage”.

Relateret