DI Handel Nyheder

Amazon satser på B2B

E-HANDEL: Mulighederne for vækst ligger i det digitale B2B salg, mener Amazon. I 2017 solgte de for omkring 10 mia. dollar på deres B2B online markedsplads Amazon Business. Men, hvad siger de selv, om deres indtog på B2B markedet? Det hørte DI Handel, da Head of Amazon Business UK Marketplace Nikhil Amin gav et oplæg i slutningen af september 2018 til eCommerce Expo i London.

Indkøbsvanerne for B2B-kunder ændrer sig. 93 pct. af B2Bkunder foretrækker at købe online, når de har besluttet, hvad de vil købe, og 74 pct. finder det mere belejligt at handle online. Det estimeres også, at B2B e-handel vil have den dobbelte størrelse af B2C e-handel i 2020. Og, det er ikke gået ubemærket hen.

I 2015 offentliggjorde Amazon deres nye B2B-platform: ”Amazon Business” med sloganet: ”Everything you love about Amazon. For your Business.” Amazon Business er i dag tilgængeligt i otte lande og med et årligt salg på 10 mia. dollar, regner de med at udvide kraftigt de næste par år. I Europa findes Amazon Business i England, Tyskland og Frankrig og servicerer allerede mere end 100.000 virksomheder.

- Der er blevet talt så meget om, hvornår Amazon starter op i de nordiske lande, men her har fokus været på B2C-markedspladsen, men tænk, hvis det bliver Amazon Business, der kommer først. Det bliver i hvert fald spændende at følge Amazons vej ind på det nordiske marked, siger Kim Bruno-Lindby, chefkonsulent ved DI Handel.

Ny platform - samme vision

Ifølge Nikhil Amin, Head of Amazon Business UK Marketplace, overfører kunderne deres kundeadfærd fra B2C til B2B. Amazon Business’ vision er derfor uændret. I B2B-regi fokuserer online markedspladserne derfor stadig primært på et bredt udvalg af produkter, den bedste pris, og convenience - det gælder både i søgningen efter produkter, betalingen samt leveringen.

Amazon Business har dog tilpasset platformen, så det matcher B2B-kundernes forventninger. Nikhil Amin fortalte, at det bl.a. inkluderer en ændring af kategorier, mulighed for forskellige priser, mængderabatter mm.

Han mener dog, at kundeværdien i Amazon Business skal findes i nedenstående fire punkter:

  1. En fragmenteret leverandørbase.
  2. Indkøb uden for kontrakter, der uden for Amazon Business ellers kan blive en omkostningstung affære for virksomheder.
  3. Mulighed for at søge på tværs af leverandører og produkter.
  4. Kontinuerlig og korrekt ordrebehandling ved brug af Amazons outsourcing-muligheder inden for lagerstyring og levering.

- Én ting er sikkert, Amazon har som regel ”fingeren på pulsen” når det handler om online handel, så mon ikke de også rammer rigtigt her, slutter Kim Bruno- Lindby.

Brug for mere viden om online markedspladser?

I et samarbejde med CBS har DI Handel netop startet projektet ”E-eksport via globale online markedspladser”. Projektet er støttet af Industriens Fond.

Projektets formål er at ruste danske virksomheder med viden og kompetencer til at træffe kvalificerede beslutninger om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser. Et andet formål er at tilvejebringe værktøjer og arbejdsmetoder, så virksomheder, der aktivt vælger denne salgskanal, lettere kan etablere sig på de online markedspladser. Helt konkret medfører projektet, at der etableres en platform, som vil lette virksomheders IT-integration ved salg på eksempelvis Amazon og Ebay.

Læs mere om projektet: E-eksport via globale online markedspladser  

Relateret