DI Handel Nyheder

Branding kan afgøre dit næste B2B salg

MARKETING/SALG: Digitaliseringen har ændret B2B kunderejsen, så en stor del af købsprocessen sker gennem kommunikationskanaler fremfor ved direkte salg. Dit virksomhedsbrand er derfor vigtigere end nogensinde før. Den 25. oktober i Kolding kan du til formiddagsseminar med fire skarpe profiler fra Kunde & Co få inputs til din B2B branding strategi.

- Grundet digitaliseringen, oplever flere og flere B2B virksomheder, at deres kunder selv kan finde frem til de informationer og produkter, som de skal have, uden at salgsafdelingen er indblandet. Udviklingen betyder, at virksomhedens salgsafdeling ikke længere kan stå alene, da en stor del af købsprocessen sker gennem kommunikationskanaler fremfor ved direkte salg, siger Søren Poulsen, Senior Partner ved Kunde & Co, et af Danmarks førende branding- og marketing bureauer.

Den 25. oktober, er Søren Poulsen én af fire oplægsholdere på branding-eventen: ”Branding som Business Driver i B2B”. En event, der giver dig en dybere indsigt i, hvordan og hvorfor branding i stigende grad påvirker B2B salget, samt hvordan kernefortællingen om jeres virksomhed kan bruges som afsæt for de nye salgsrelationer.

Tilmeld dig: Branding som Business Driver i B2B

- Kommunikationskanalerne er nødt til, at være gearet til den nye kunderejse, heriblandt skal de kunne forklare kunderne hvad de skal vælge og hvorfor, idét de nu spiller en anden rolle i købsprocessen. Der er et nyt behov for at binde salg og marketing tættere sammen. Det er ikke så meget salg, der skal forstå marketing, men mere marketing, der skal forstå salg, siger Søren Poulsen.

Opbyg tillid til jeres brand

- Der er nogen, der vil påstå, at digitaliseringen har gjort alting mere transparent. Jeg vil dog påstå det modsatte; Digitaliseringen har gjort tingene mere uigennemskuelige. Tillid er derfor stadig et vigtigt parameter for købsprocessen. Hvor tillid før var til sælgeren, er det nu bare til et brand, grundet den ændrede købsproces.

- Branding erstatter, så at sige, sælgeren. Det betyder ikke, at sælgeren forsvinder. Det betyder blot, at sælgeren er koncentreret om mere komplekse salg, hvor køber ikke selv er i stand til at tage beslutningen om køb via kommunikationskanaler, siger Søren Poulsen.

Tilmeld dig: Branding som Business Driver i B2B

B2B branding er vigtigere end B2C branding

- Der har i lang tid været diskussion om, hvorvidt branding er relevant for B2B, og selvfølgelig er det dét. Det kan endda siges, at være endnu vigtigere end i B2C, da dét, der sælges B2B, kan vurderes til at involvere vigtigere beslutninger. Der er derved forbundet en større risiko ved at vælge forkert.

- Branding handler om at skabe forventninger og associationer hos kunderne. Det vil sige, at hvis en kunde skal bruge et givent produkt, så skal brandingen have skabt præferencer til din virksomhed. Kunden skal gennem den branding din virksomhed har lavet, have en klar idé om hvad din virksomhed vil levere og i hvilken kvalitet. Et stærkt brand, der giver kunden en klar forventning om hvad virksomheden leverer kan derfor afgøre et salg, slutter Søren Poulsen.

Tilmeld dig: Branding som Business Driver i B2B

Relateret