Slide, der viser de fem zoner fra Jakob Dyrbyes oplæg om tips og tricks til messer.

DI Handel Nyheder

De tre vigtigste faktorer for succes på messer

Messeplanlægning er en omdiskuteret og ofte nedprioriteret disciplin, men det kan ændres med en professionel tilgang til messer, for messegæsters adfærd og forventninger anno 2018 ændres i takt med den digitale udvikling. Fremtidens messer kræver gode personlige møder, der naturligt matcher jeres brand og salg, siger strategisk ekspert i udstillinger.

- Nogle steder rangerer messer ikke særlig højt i marketing, hvilket kan stå i modsætning til, hvor meget messeudgifter kan fylde i et marketingbudget, fortæller adm. direktør Jakob Dyrbye fra det strategiske udstillingsbureau Faust Dyrbye.

Adm dir. Jakob Dyrbye var den 30. september 2018 oplægsholder på et formiddagsseminar i DI Handel, hvor han kom med sine bedste professionelle tips og tricks til messer.

Hvad er jeres formål med at messen?

- Det gælder om at tænke messeplanlægning strategisk, måle på anvendelige parametre og ikke mindst have et system og en bemanding, der kan følge op på leads. Det er ikke nok at måle på antal gæster på standen, for der er en tendens til at tale med de eksisterende kunder. Det kan være en fin base for mersalg, men det er sjældent formålet med messerne, idet de fleste jo gerne vil skabe nye kontakter og kunder, siger han.

Her sætter Jakob Dyrbye gerne formål overfor målsætning ift. at deltage på messer:

1. Damage control
2. Imagepleje/branding
3. Relationspleje
4. Salg

Kravene til det personlige møde er vokset

Ifølge Jakob Dyrbye har messeholdere typisk kun 30 sekunder til at gøre en gæst interesseret, og i en digital tid er forventningerne til det personlige møde vokset. Det samme gælder kravene til strategisk markedsføring. Det hele skal hænge sammen og messeaktiviteterne skal spille sammen f.eks. online aktiviteter, konferencer, sponsorater mv.

- Det er vigtigt at huske, at 60 pct. af messegæsterne allerede har researchet online og er nået langt i deres beslutningsproces før, at de tager på en messe. Derfor gælder det i virkeligheden om, at I skal klæde jeres gæster på til at være jeres ambassadører, når de kommer tilbage til virksomheden. Medmindre, at de køber direkte på standen, understreger han.

Sæt scenen og få styr på kommunikationen

På DI Handels inspirationsseminar udpegede Jakob Dyrbye de tre vigtigste faktorer til at skabe succes på en messe til at være messepersonalets evne til at tiltrække og fastholde gæsterne, samt understøtte salget.

Desuden opfordrer han messeholdere til at få styr på:
1. Hvem vil I gerne have fat i?
2. Hvad skal I sige til dem dvs. lave et manuskript
3. Vide hvad jeres mål er og kommunikere, hvad messepersonalet bliver målt på.

- I kan sammenligne en messe med en teaterscene, hvor det gælder om at være forberedt og være i øjenhøjde med sit publikum, siger han

Brug fremtidens teknologier og opdel messen i zoner

Messeekspertens sidste råd at få et helt ny mind-set på messer, hvor marketing og salg kan få stor glæde af at anvende kunderejsen på messedesignet ved at tænke messestanden i fem zoner.

- Fremtidens messer vil kaste sig over nye teknologier som f.eks. VR, AR, LED, virtuelle messer, hybriddesign, Big Data osv. Derfor er det også vigtigt, at messebesøg bliver tænkt i emotionelle kurver, slutter Jakob Dyrbye.  

De 5 zoner:
1. Velkomstzone
2. Produktzone
3. Den korporate zone
4. Den digitale zone
5. Den sociale zone

Relateret