Annette Falberg, branchedirektør DI Handel og antropolog Jens Waltorp fra LIVING INSTITUTE

DI Handel Nyheder

Fælles netværksdag en succes: 5 gode råd til at nedbryde siloer

Faglig opdeling eller faglige siloer er en udfordring i mange virksomheder og organisationer i forhold til at skabe en god kultur og resultater. Medarbejdere med ens kompetencer taler samme sprog og løber ofte i samme retning, men bagsiden er silotænkning kan være samarbejdsvanskeligheder og mangelfuld innovation. På DI Handels fælles netværksdag i sidste uge fik næsten 100 deltagere inspiration til aktivt at komme siloerne til livs samt gode råd til at styrke samarbejdet på tværs.

Onsdag den 22. august 2018 afholdte DI Handel for første gang en fælles netværksdag, hvor emnet var ”Styrk det tværgående samarbejde og få det positive ud af silotænkning”. Dagen var en succes med næsten 100 deltagere fra brancheorganisationens netværk inden for salg, marketing, e-handel og kundeservice.

Mange af deltagerne kunne nikke genkendende til situationer i dagligdagen, hvor silotankegangen spænder ben for samarbejdet og de gode løsninger, som f.eks. når nye digitale løsninger lanceres, men kun nogle få i virksomheden kan bakke op om dem. Eller når kundeservice ikke har hørt om den nyeste salgskampagne og derfor ikke kan hjælpe, når kunderne ringer ind med spørgsmål.

Begrebet siloer er blevet så udbredt, at det ligefrem findes som eksempel i ordbøgerne. Her står der, at det oprindeligt er et gammelt græsk ord, der stammer fra de oldtidens kornsiloer, som blev bygget for at undgå, at høsten skulle rådne. Overført til virksomheder og organisationer betyder det et system, en proces eller en afdeling, der opererer isoleret fra andre. I dag arbejdes der oftest på tværs af siloer, og derfor er det blevet vitalt, at et teammedlem kan træde ud af egen silo og tale med andre.

Pokerspil illustrerer et kulturchok

Dagen startede med et oplæg af antropolog, Jens Waltorp fra Living Institute, der faciliterede en omgang ”kulturpoker” dvs., at netværksdeltagerne blev sat til at spille poker i grupper på fire personer. Under kyndig vejledning blev der byttet pladser mv.

- Øvelsen viser et kulturchok, dvs. når den eksplicitte kultur bliver implicit, og det skete på tværs af borde og kulturer. Den viser, at det er nemt at falde ind i en ”dem og os-effekt”, for det ligger i vores natur som mennesker at søge et tilhørsforhold. Derfor skal vi træne samarbejdet på tværs på samme måde som f.eks. et fodboldhold, der også træner deres kompetencer flere gange om ugen, siger Jens Waltorp.

Netværksdeltagernes reaktioner på pokerspillet var også lige fra kaos, forvirring, frustrationer og irritation, til omstillingsparathed, demokrati og opgør med vaner. Og netop disse følelser og ord fra deltagerne matcher den omvæltning, der sker, når en medarbejder skifter silo.

Kender du din arketype?

Jens Waltorp fulgte op på øvelsen ved at fortælle, at vi som mennesker reagerer forskelligt i forskellige situationer, og derfor er det en fordel at kende tre arketyper, når der arbejdes i eller på tværs af forskellige silo’er.

- I en virksomhed ser vi typisk både gorilla-, kamæleon- og konsulenttyper. Gorillaerne er dem, som hurtigt markerer sit territorium og regler, kamæleonerne blender ind, og konsulenttypen er dem, som analyserer situationen og reagerer mere diplomatisk end f.eks. gorillatypen, forklarer han.

Fem gode råd til at nedbryde dysfunktionelle siloer

Dagens deltagere kunne hurtigt blive enige om, at det positive ved siloer er, at de understøtter dét at være ekspert og evnen til at forfine eller fordybe sig. Samtidig skaber de overblik, struktur og tryghed inden for den enkeltes område.

Deltagerne blev også enige om, at nedbrydning af dysfunktionelle siloer er nødvendigt for at klare sig i nutidens dynamiske verden for at være innovative, forandringsparate og ikke mindst konkurrencedygtige. En god pointe var, at kunderne er ligeglade med siloer, så derfor er det også en god idé at nedbryde de dysfunktionelle siloerne for kundernes skyld. 

Jens Waltorp sluttede med at trække på en række begreber fra antropologiens verden bl.a. fra antropolog og journalist hos Financial Times, Gillian Tetts ”The silo effect and it’s consequences”. Her lægges der vægt på at identificere dysfunktionelle siloer og proaktivt besøge andre siloer for på den måde at udvide sin horisont og forstå andres siloer.

Desuden har han samlet fem gode råd til at arbejde med dysfunktionelle siloer: 

  1. Find fællesnævnere: Identificer fællesnævnere og foregrib forskelle
  2. Forstå og redefiner jeres samarbejde på tværs af siloer ved at arbejde med flere forskellige alternative metaforer som f.eks. et hjem, et cirkus, en stamme, et orkester, et fodboldhold.
  3. Tilpas jeres kommunikation dvs., at ledere på hjemmebane tydeligt skal kommunikere forventninger, men hvis lederen er i et andet set-up eller anden verden, så er det en god ide at tilpasse kommunikationsreglerne og finde et kompromis. På ”udebane” er det vigtigt at søge at forstå og håndtere andres regler og logik.
  4. Inviter ind og omfavn nye perspektiver fra andre siloer dvs. andre medarbejdere fra f.eks. salg, marketing, e-handel og kundeservice
  5. Byg relationer ved at give gaver ved f.eks. anerkendelse eller del relevant viden.

Det sidste gode råd fra Jens Waltorp var: ”At huske, at der altid er en årsag til, at folk handler, som de gør – for de fleste handler netop ud fra, at det giver mening for dem selv”. Og, hvis det holdes in mente, så er det nemmere at spille en proaktiv rolle og skabe et godt samarbejde, slutter han.


 

Relateret