Annette Falberg, Branchedirektør DI Handel.

DI Handel Nyheder

Fjern fortrydelsesretten på brugte varer

E-HANDEL: Forbrugerne har 14 dages fortrydelsesret, når de handler på nettet. Det har de også selv, hvis de reelt har taget varen i brug. Reglen er helt urimelig, lyder det fra branchedirektør Annette Falberg, DI Handel. Lige nu er der et politisk vindue for at få reglen afskaffet og DI, Dansk Detail og Dansk Mode & Tekstil kæmper kampen sammen.

I EU forhandler lovgiverne i øjeblikket regler for forbrugernes køb på nettet. Forbrugerne har 14 dages fortrydelsesret, når de handler på nettet, fordi de ved e-handel ikke har haft mulighed for at undersøge varen nærmere inden købet. Forbrugeren kan imidlertid ikke miste sin fortrydelsesret, heller ikke hvis forbrugeren reelt har taget varen i brug, f.eks. et par sko, der er gået med eller en kjole, der er brugt til en fest. EU-Kommissionen har nu foreslået at afskaffe reglen om, at forbrugerne kan fortryde et køb af en vare, de allerede har taget i brug. Et forslag som DI Handel støtter varmt.

Læs også: Ny tjekliste om salg på nettet og kemikalielovgivningen

- Det er en helt urimelig regel. Godt nok har virksomhederne retten til at fratrække værdiforringelsen, men det stiller virksomhederne i en rigtig dårlig position. For det første er de fleste erhvervsdrivende ikke interesserede i en konflikt med deres kunder om en eventuel værdiforringelse og for det andet, så har de erhvervsdrivende ikke noget at bruge et par brugte sko til. De kan jo ikke sælge dem som nye igen, siger Annette Falberg.

Læs også: Nyt e-handelscenter skal hjælpe danske virksomheder med e-handel og e-eksport

DI Handel har sammen med brancheorganisationerne Dansk Detail og Dansk Mode & Tekstil gennemført en undersøgelse af detailvirksomhedernes erfaringer med fortrydelsesret på brugte varer. Undersøgelsen viser, at det for langt størstedelen af virksomhederne vil være et stort problem, hvis flere kunder begynder at benytte sig af muligheden for at returnere brugte varer.

- Med undersøgelsen i hånden kan vi sige, hvordan virksomhederne oplever denne urimelige regel, og hvordan de håndterer den i praksis. Det vil vi tage med i vores videre indsats for at få reglen afskaffet, slutter Annette Falberg.

Læs også: Fem ting du skal vide om de nye geoblockingregler

Relateret