Jes Graugaard, adm. direktør for Intenz, gav i sidste uge på eventen: ”Hvordan sælger du til digitalt indfødte?” sit indspark til, hvilken rolle sælgeren skal have i den digitale hverdag.

DI Handel Nyheder

Hvordan sælger vi til fremtidens kunder?

SALG: Kunder skal serviceres på nye måder i fremtiden, hvilket kræver nye kompetencer og en ændret kultur i virksomheden. Jes Graugaard, adm. direktør for Intenz, gav i sidste uge på eventen: ”Hvordan sælger du til digitalt indfødte?” sit indspark til, hvilken rolle sælgeren skal have i den digitale hverdag.

- Mange af de gamle dyder i et godt salgsarbejde er stadig gældende, men ved salg til digitalt indfødte er det et must at leve op til dem. Du skal derfor stadig være dygtig til spørgeteknik, interessere dig for kunden og finde ud af, hvem personen du sælger til er - og for alt i verden være autentisk, siger Jes Graugaard.

Det fortalte han i sidste uge, da DI Handel og DI’s Regionalforeninger satte spot på, hvordan handelsvirksomheder kan fremtidssikre deres forretning og sælge til de digitalt indfødte.

Læs også: Q&A: Hvordan kan Influencer Marketing sikre salg til de digitalt indfødte?

Online tilstedeværelse

Digitalt indfødte er som navnet indikerer digitale:

- En stor forandring er, at de digitalt indfødte er langt bedre researchere end den ældre generation. De er hurtige på tasterne, og de finder informationer lynhurtigt. Derfor er de ofte klædt på med bedre og bredere viden end sælgeren selv, siger Jes Graugaard.

Det er derfor vigtigt, at virksomheden sørger for, at den information de digitalt indfødte finder online, sælger deres produkt eller service. Og det kan de kun sikre, ved at være til stede.

- Digitalt indfødte får tingene undersøgt og analyseret godt. De er vokset op under krisen og er mådeholdende samt passer på pengene. De vil spørge andre til råds og høre deres mening, og de påvirkes stærkt af det, de hører. De tjekker f.eks. op på TrustPilot og andre medier for at sikre sig, at det de læser der, stemmer overens med det sælger har fortalt. Passer det ikke, køber de et andet sted. Ærlighed er derfor essentiel, tilføjer han.

Læs også: Udnyt vækstpotentialet ved dine eksisterende B2B kunder

Ned for presset, op for dialogen

- Du ved fra dig selv, at du ikke bryder dig om at blive presset og pålagt argumenter og produkter, men det har alligevel været en metode, som mange sælgere har brugt og stadig bruger. Måske har ”Generation X” accepteret det eller vænnet sig til det. Men det gør digitalt indfødte på ingen måde, siger Jes Graugaard. 

De digitalt indfødte er den yngste gruppe af Millenials. De er nu både selv forbrugere og ansatte indkøbere i B2B segmentet, og de vil derfor udgøre en større og større gruppe.

- Du skal involvere dem i dialogen, men give dem ro til at træffe deres beslutninger. På den anden side er de vant til tempo og mange informationer, så når du endelig kommunikerer, skal du være effektiv og ”to the point” ellers er interessen væk, slutter han.

Øvrige oplægsholdere til eventen var Rasmus Arendt Nielsen, Partner ved Brandheroes og Trine Baunsgaard, Kommunikations- og Marketingansvarlig for LINAK Danmark.

Læs også: De tre vigtigste faktorer for succes på messer

Relateret