Foto fra Hjaltelin Stahls kampagne for TAX FREE i Københavns Lufthavn med influencerne Cathrine Wichmand, Sus Wilkins og Mette Marie Lei Lange.

DI Handel Nyheder

Q&A: Hvordan kan Influencer Marketing sikre salg til de digitalt indfødte?

MARKETING: Det er blevet sværere end nogensinde at få adgang til forbrugerne - især de unge. De vælger suverænt, hvilken content de vil se, og hvem de vil dele det med. Millioner af unge følger nu influencers på blogs, YouTube og Instagram. Vi har talt med influencer-eksperten Alexander Sekjær, Head of Content & Activation hos reklamebureauet Hjaltelin Stahl om, hvordan der skal sælges til generation Y og Z, både for B2C og B2B virksomheder.

DI Handel: Influencer Marketing har vist sig særdeles effektiv, når der skal kommunikeres med de unge. Har du et bud på hvorfor?

AS: De unge gider ikke reklame i den traditionelle forstand. Til gengæld har de tillid til influencers, da de har truffet et aktivt valg om at følge dem, da det giver dem værdi. Det kan fx være livsstils-inspiration, underholdning eller gennem en tutorial, der lærer dem, hvordan man lægger perfekte smokey eyes - og det er noget, de kan bruge.

Når du som brand samarbejder med influencers lander du med andre ord lige dér, hvor dine målgruppe selv har valgt at være. Det er det optimale afsæt for markedsføring, for det betyder, at din målgruppe lytter og tager brandet til sig på et langt mere personligt plan.

DI Handel: Det lyder enkelt?

AS: Ja og nej, for udfordringen er naturligvis, hvordan vi arbejder strategisk med disciplinen, så vi både er relevante for målgruppen og løser brandets forretningsmæssige udfordringer. Derfor kan man ikke bare gå ud og kaste penge efter influencers på må og få. I stedet går vi data-drevet til værks for at sikre, at der er et godt match mellem brand, budskab, målgruppe og de værdier, som vores influencers skal levere på.  

Hvor skal pengene lægges


DI Handel:
Bør danske virksomheder bruge deres marketingbudget anderledes?

AS: Det kommer i høj grad an på, hvem de skal sælge til. Skal du have fat i generation Y, Z og alle dem, der kommer efter dem, er det et must, at du gør Influencer Marketing til en del af dit marketingmix.

Men jeg synes tendensen er større end som så. I dag ser vi faktisk oftere og oftere, at Influencer-content bliver omdrejningspunkt for de mere klassiske kampagnetiltag, som fx tv-annoncering. Det er bl.a. tilfældet i vores nye kampagne for Københavns Lufthavn, og deres nye TAX FREE butik, hvor 3 skønne influencers, der repræsentere de 3 målgrupper, selvforkæler sig selv inden afrejse.

DI Handel: Hvorfor den ændring?

AS: Det korte svar er målbare resultater. Gennem en årrække har vi kunnet se, hvordan et strategisk samarbejde med influencere skaber en stigende ROI for danske brands. Derudover har den overordnede digitalisering gjort det muligt at måle resultater og delresultater med langt større nuancering end før, så vi nu kan se, hvilke dele af en kampagne, der engagerer målgruppen bedst. Og her har influencerne taget overhånd.

Konverteringspriser ned til 15-30 kr.


DI Handel:
Kan du give et eksempel? 

AS: Vi har for nylig lavet et datadrevet influencer-samarbejde med Scandlines. Målet var at motivere flere til at tage en mini-ferie til Tyskland inden for målgruppebestemte temaer. Her sendte vi en række danske influencere afsted på Road Trip og delte deres videoer, tips og rejsefortællinger via deres egne kanaler, men også inde på Scandlines’ inspirations-hub online.

Det engagerede målgruppen. Fx kunne vi se, at det gennemsnitlige time-spend på noget af vores Influencer-Content var faktisk helt op til 19 minutter med mode influenceren Tina Maria, og generelt 10 min.

DI Handel: Det er højt! Men skabte det salg?

AS: Ja! Det gjorde det. Ved at målrette vores tilbud mod folk, der havde engageret sig med Influencer-contenten kunne vi drive konverteringspriser (CPA) ned til 15-30 kr. i en yngre målgruppe på 18-34 årige. En målgruppe som Scandlines gerne vil have mere fat i – og slet ikke til de priser. Så det har skabt adgang til et helt nyt marked for Scandlines.

B2B virksomheder og influencer marketing


DI Handel:
Har influencer marketing overhovedet nogen betydning for B2B virksomheder?

AS: Ja, der er faktisk ikke den store forskel på B2B, da det også handler om adgang til beslutningstageren. En CEO eller beslutningstager i en virksomhed får rigtig mange henvendelser fra mange brands, der vil sælge noget. Det er svært at komme igennem med ens budskab.

Den gode nyhed er, at influencers kan hjælpe sådanne virksomheder med at løse dette problem. B2B-kampagner kan hjælpe B2B-virksomheder til at nå kunder, som de måske ikke har kunne få adgang til.  

Influencers driver større synlighed og troværdighed for B2B virksomheder, da influencers bringer deres ægte meninger og ekspertise til bordet. Seneste tal fra USA viser også at 49% af B2B-virksomhederne eksperimenterer med influencer marketing.[1]

Kan du give et par eksempler på nogle B2B virksomheder som har anvendt det?

AS: Ja, der er flere. Primært fra udlandet, men vi har også nogle danske kampagner under udvikling.

SAP
SAP influencers er topkonsulenter og industrieksperter. SAP er kendt for at invitere deres influencer til begivenheder, som hjælper dem med at øge det sociale engagement og brand awareness.

Læs mere om casen lige her.

American Express
American Express samarbejdede med indflydelsesrige bloggere, Grace Bonney og Emily Henderson, for at nå ud til små virksomheder. Kampagnen blev kaldt "Love My Store". Målet var at lade kunderne vide, at selv små virksomheder accepterer kreditkort. Og selvfølgelig også at fremme American Express.

Se mere om casen i en video lige her.

IBM
IBM benyttede medarbejdere som influencer i deres marketingkampagner. Medarbejderne er selvfølgelig dem, der kender produkterne til en virksomhed bedst. Mens nogle ansatte er aktivt involveret i at skabe disse produkter, er andre involveret i at sælge dem. Så hvis du kan få dem til at snakke om dine produkter på sociale medier, kan du forestille dig, hvor mange mennesker du kan påvirke. IBM gør det muligt for deres medarbejdere at markedsføre deres produkter på sociale medier ved at give dem indhold til udstationering.

Læs mere om casen lige her.

DI Handel: Tak for snakken

AS: Selv tak!

Skal du skabe salg til digitalt indfødte?

Du kan høre Head of Content & Activation Alexander Sekjær fra Hjaltelin Stahl fortælle mere om fremtidens kunder og hvordan du sælger til dem den 24. oktober i Glostrup eller Kolding. Du kan også høre oplæg fra Christina Lambach fra kommunikationsbureauet Essencius om den nye generations kommunikationsvaner samt en case fra Louise Koldsgaard Rasmussen fra Københavns Lufthavn om, hvordan deres virksomhed har angrebet problemstillingen. 

Læs mere om arrangementet i Glostrup lige her: Sådan sælger du til de digitalt indfødte – Glostrup
Læs mere om arrangementet i Kolding lige her: Sådan sælger du til de digitalt indfødte – Kolding

Tættere på Aarhus eller Aalborg?

Er du lokaliseret tættere på Aarhus eller Aalborg, afholder vi også to arrangementer med samme fokus begge steder, blot med nye oplægsholdere. I Aarhus den 31. oktober og Aalborg den 01. november 2018.

Her vil Jes Graugaard fra konsulenthuset Intenz fortælle om fremtidens kunder og hvordan du sælger til dem, Rasmus Arendt Nielsen fra BrandHeroes vil fortælle om den nye generations kommunikationsvaner og Trine Baunsgaard fra LINAK Danmark A/S vil fortælle om hvordan hvordan deres virksomhed har angrebet problemstillingen.

Læs mere om arrangementet i Aarhus lige her: Sådan sælger du til de digitalt indfødte – Aarhus
Læs mere om arrangementet i Aalborg lige her: Sådan sælger du til de digitalt indfødte – Aalborg

Relateret