Lars Mansfeld-Giese, adm. direktør for Real Coffee

DI Handel Nyheder

Salg via online markedspladser er en ny strategisk salgskanal

E-HANDEL: Danske virksomheder kan blive langt bedre til at skabe eksport via digitale kanaler. Ifølge Danmarks Statistik kommer blot 2 pct. af danske virksomheders samlede omsætning fra websalg til udlandet. Kun 4 pct. af de danske virksomheder sælger via online markedspladser, og det er en fejl, mener adm. direktør Lars Mansfeld-Giese fra Real Coffee, der ser markedspladserne som en genvej til nye kunder og eksportmuligheder.

Online markedspladser er ikke kun en genvej til e-eksport, men også en stor konkurrent, der strategisk skal tages stilling til. I USA udgør online markedspladser 43 pct. af den samlede omsætning for digitale kanaler, i Tyskland 55 pct. og i Kina op mod 80 pct. Fælles for alle lande, hvor markedspladserne er tilstede, er at de vokser og tager online markedsandele, og det skaber en helt anden konkurrencesituation uagtet om der tales om salg til forbrugere eller de professionelle indkøbere.

- Online markedspladser er for mange danske niche virksomheder en overvejelse værd til at komme ud på de store eksportmarkeder. Og for mange af de store leverandører til dansk detailhandel tror jeg, at spørgsmålet ikke så meget er, om de skal, men snarere hvornår, siger Lars Mansfeld-Giese, Adm. Direktør for Real Coffee. Real Coffee sælger økologiske Nespresso kapsler, og har efter de har tilføjet online markedspladsen Amazon som salgskanal haft en gennemsnitlig vækstrate på 23 pct. pr. måned, og nogle måneder op på over 35 pct.

Udnyt markedspladsernes ressourcer

Online markedspladser skal betragtes, som en ny strategisk salgskanal, idét at det fungerer som en integreret del af din virksomheds forretningsmodel. Du tapper ind i den online markedsplads’ infrastruktur, deres kundegrupper og distribution, siger Tevin Lac, chefkonsulent hos DI Handel.

Lars Mansfeld-Giese tilføjer: Markedspladserne har typisk en stor kundebase og et effektivt logistisk set-up, som enhver virksomhed kan drage nytte af. De vil bl.a. sidde på kundedata, såsom hvem der køber hvad, hvornår og hvor meget. De vil kunne tegne en detaljeret profil af kunderne i form af, om de har børn, indkomstforhold, alder … you name it. Det bliver en enorm fordel.

- Mange danske virksomheder skal indenfor de næste 6-12 måneder tage en vigtig strategisk beslutning, der i nogle tilfælde vil være helt afgørende for deres overlevelse på længere sigt. Med online markedspladsers indtog i Danmark tager konkurrencen sig en kraftig drejning. Jeg er ikke bange for at kalde det år 0 i dansk detailhandel. Der vil være et før og et efter. Mange detaillister og webshops kommer ikke til at overleve, og endnu flere kommer til at gentænke sig selv.

- Ligegyldigt om den danske detailhandel og leverandører kan lide det eller ej, så er der ingen vej udenom. Der skal tages stilling til, om man skal deltage på online markedspladser eller holde sig udenfor. At udskyde beslutningen er det værste, man kan gøre, for så er man på ingen måde forberedt på den nye konkurrencesituation, slutter Lars Mansfeld-Giese.

Læs mere: Salg og e-eksport via online markedspladser

Undgå de værste fadæser

Torsdag den 04. oktober 2018 er Lars Mansfeld-Giese én af oplægsholderne til seminaret: ’Salg og e-eksport via online markedspladser’ (en del af et e-eksport projekt støttet af Industriens Fond*), hvor du kan blive inspireret af hvordan andre danske virksomheder har udnyttet mulighederne for e-eksport gennem online markedspladser og hvilke strategiske overvejelser du skal gøre inden din virksomhed går i gang med et e-eksport eventyr.

*Kort om projektet

Industriens Fond har gennem temaindkaldelsen ”Nye digitale forretningsmodeller” bevilliget midler til projektet ”E-eksport via globale online markedspladser”. Projektet er et samarbejde mellem blandt andet Copenhagen Business School og DI Handel.

 

Projektets formål er at ruste danske virksomheder med viden og kompetencer til at træffe kvalificerede beslutninger om, hvorvidt de ønsker at drive salg via online markedspladser eller ej, samt tilvejebringe værktøjer og arbejdsmetoder, så virksomheder, der aktivt vælger denne salgskanal, lettere kan etablere sig på de online markedspladser. Konkret etableres en platform, der vil lette virksomhedernes IT-integration ved salg på eksempelvis Amazon og Ebay.

Relateret