DI Handel Nyheder

Stort behov for digitale købmænd

ANALYSE: Helt ny analyse fra DI Handel viser, at medlemmerne ser et stort behov for opkvalificere virksomhedens e-handelskompetencer. De savner med andre ord digitale købmænd dvs. medarbejdere, som har en helhedsforståelse for digital handel. For eksisterende medarbejdere er der ligeledes en stor efterspørgsel på digitale kompetencer. Analysen viser samtidig, at IT-opgaver outsources i højere grad end tidligere.

DI Handel har netop foretaget en ny analyse, der sætte fokus på behovet for e-handelskompetencer, blandt brancheforeningens medlemmer. Af analysen fremgår det, at godt 94 pct. af de virksomheder, der har e-handel siger, at de har behov for at opkvalificere deres e-handelskompetencer et eller flere steder i organisationen.

- Undersøgelsen viser, at vores medlemmer i den grad ser et behov for at udvikle deres digitale salg og online tilstedeværelse. Det er især deres eksisterende medarbejdere, som de gerne vil udvikle og tilføre digitale kompetencer igennem efteruddannelse, siger Annette Falberg branchedirektør i DI Handel.

Læs hele analysen: Kompetenceanalyse 2018

Lederne ønsker digital forretningsforståelse

Godt 64 pct. af virksomhederne med e-handel mener derudover, at de har behov for opkvalificering inden for ”Sammenspil mellem forretning og IT.

- Desuden efterlyser virksomhedslederne digitale købmænd, som har forståelse for forretningen og samtidig kan tænke hele det digitale aspekt ind i virksomheden, og det er specielt inden for det digitale salg, uddyber Annette Falberg.

Således viser analysen, at der er behov for digitale købmænd, som kender virksomheden, produkterne og kunderne og forstår omsætte produkterne via digitale kanaler.

Det betyder, at medarbejderne tænker i teknologiske løsninger lige fra kundens behov opstår til varelevering og betaling. De digitale kompetencer kommer i dag fra erhvervsakademier, som er placeret rundt i hele Danmark, men kun få af dem har en decideret e-handelsuddannelse.

Læs hele analysen: Kompetenceanalyse 2018 

Hardcore IT-kompetencer outsources 

Antallet af opgaver, der outsources i forbindelse med e-handel, er steget markant siden samme undersøgelse i 2016.  Således mener 21 pct. af virksomhedslederne i 2018, at der er behov for outsourcing mod kun 12 pct. i 2016.

- Det er over en bred kam, at der ses på outsourcing ude i virksomhederne, men specielt inden for hardcore IT-kodning mener over halvdelen at outsourcing er vejen frem. Og det giver også god mening, da mange med disse kompetencer ikke naturligt høre hjemme hos eksempelvis en stålgrossist eller et byggecenter, men i et IT konsulenthus, siger Annette Falberg.

Læs hele analysen: Kompetenceanalyse 2018 

 

Relateret