Anders Ebdrup, rådgiver ved kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese, giver sine steps til vellykket Employee Advocacy. Den 8. november 2018 er han oplægsholder til eftermiddagsseminaret: SoMe anno 2018: Lovgivning, strategi, do’s and don’ts.

DI Handel Nyheder

Tre steps til vellykket Employee Advocacy

MARKETING: Tredjeparts anbefalinger, sponsorerede posts eller opdateringer er velkendte metoder til at øge brandets synlighed på sociale medier. Der skjuler sig dog ofte en uudnyttet ressource og et stærkt konkurrenceparameter internt i virksomheden: Employee Advocacy.

Employee Advocacy er et nyere begreb, der dækker over den aktivitet og synlighed, medarbejdere kan give virksomhedens brand ved at være digitale ambassadører i egne sociale netværk.

Et højaktuelt begreb, idet mennesker har større tillid til mennesker end til brands, siger Anders Ebdrup, rådgiver ved kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese. Den 8. november 2018 er han én af oplægsholderne til eftermiddagsseminaret: SoMe anno 2018: Lovgivning, strategi, do’s and don’ts.

- Tilliden gør, at de budskaber som medarbejdere fortæller, bliver vurderet til at være mere troværdige, end de budskaber organisationen selv har. Vi tillægger holdninger, faglige vurderinger og meninger fra vores bekendtskaber større betydning, når vi skal træffe en beslutning. I kraft af at medarbejderne er aktive på forskellige sociale medier, opbygger de kendskab og brander en organisation over for deres eget netværk – vel og mærke et netværk, der lytter når de taler, siger Anders Ebdrup.

Tidligere i år undersøgte Geelmuyden Kiese, hvorfor danskerne bruger LinkedIn. Deres undersøgelse viste, at 60 pct. bruger LinkedIn for at blive klogere, 42 pct. for at få nyheder og 28 pct. for at blive udfordret. Så når danskerne bruger LinkedIn, lytter de.

Læs mere om arrangementet: SoMe anno 2018: Lovgivning, strategi, do’s and don’ts

En rækkevidde på 2 mio.

Spar Nord har forankret Employee Advocacy-indsatsen i organisationen under Adam Lehn. De har fået fuld opbakning fra ledelsen, fået undervist medarbejderne i hvordan de skaber godt indhold og stiller relevant indhold til rådighed for medarbejderne.

Det har gjort, at Spar Nord i dag har en rækkevidde på delinger fra ambassadørerne, som nærmer sig 2 mio. De får næsten 5.000 unikke klik om måneden til deres hjemmeside fra ambassadørernes delinger på LinkedIn. Og vigtigst af alt; medarbejderne oplever, at de får flere interaktioner på delinger end tidligere - herunder kontakt til nye kundeemner.

- De Employee Advocacy-indsatser, vi har indblik i, viser samstemmigt, at organisationen får større reach, bedre omdømme og stærkere relationer til netværket. Nogle af de vigtigste ting, som afgør, om det bliver en succes, er, om der er opbakning til en strategisk indsats fra den øverste ledelse og at gøre godt indhold let tilgængeligt for medarbejderne. Det er noget, som f.eks. Spar Nord er lykkes med, siger Anders Ebdrup.

Læs mere om arrangementet: SoMe anno 2018: Lovgivning, strategi, do’s and don’ts 

En større effekt – på godt og ondt

Anders Ebdrup fortæller, at idet medarbejderen når ud til langt flere mennesker, bliver effekten større på godt og ondt. Det kræver derfor, at organisationen, ud over at se strategiske muligheder, også er opmærksom på faldgruber. Han har på baggrund heraf samlet sine do’s og  don’ts til vellykket Employee Advocacy:  

Som hovedregel er det en dårlig idé at anse sine medarbejdere som reklamesøjler. Så lad være med at:

  1. Diktere, hvad medarbejdere skal dele, skrive eller gøre.
  2. Udnytte medarbejderen som en forstærker for sin egen SoMe-kanal.
  3. Kræve at alle medarbejdere deltager i programmet.

Derimod kan man med fordel:

  1. Være strategisk om hvilke medarbejdere man giver de bedste forudsætninger for at være aktive på de sociale medier.
  2. Hjælpe dem med at skabe meningsfulde samtaler med deres netværk.
  3. Stille indhold til rådighed, som medarbejderne gerne vil dele, fordi det er relevant for deres netværk.

- Når man gør det, kan Employee Advocacy være et meget effektfuldt værktøj til at øge en organisations eksponering, opbygge omdømme og troværdighed. Og så er det selvfølgelig også godt for medarbejderne, slutter Anders Ebdrup.

Læs mere om arrangementet: SoMe anno 2018: Lovgivning, strategi, do’s and don’ts 

Vil du vide mere?

Den 8. november 2018 kan du høre Anders Ebdrup fortælle meget mere om Employee Advocacy, og hvordan jeres virksomhed helt konkret kan gribe et Employee Advocacy program an.

Til eftermiddagsseminaret kan du også høre Forbrugerombudsmandens anbefalinger i henhold til markedsføringsloven, samt blive inspireret af spændende cases fra bl.a. Strandhotel Marienlyst og HARDI International.

Læs mere om arrangementet og tilmeld dig lige her:SoMe anno 2018: Lovgivning, strategi, do’s and don’ts

Relateret