DI Handel Nyheder

Virksomheder der vil i gang med e-handel har også udlandet i kikkerten

AKTUEL SURVEY/E-HANDEL: En ny undersøgelse fra DI Handel viser, at 60 pct. af virksomhederne har etableret e-handel. 70 pct. af de virksomheder som forventer at starte op med e-handel i de kommende år har udenlandske kunder med i deres tanker. Analysen viser bl.a. også, at gevinsterne er forskellige alt afhængig af, hvilken digital kanal der vælges.

DI Handels aktuelle medlemsundersøgelse viser, at 60 pct. har e-handel, hvilket viser en stigning de seneste år fra 57 pct. i 2016. Godt 70 pct. af dem, som har intention om at etablere e-handel de kommende år også har udenlandske kunder i kikkerten. Til sammenligning er der kun 32 pct. af dem med etableret e-handel, der har e-eksport. Desværre er det kun 5 pct. af dem, som endnu ikke har e-eksport, der går med tanker om at udvide deres eksisterende e-handel til udenlandske kunder.

- Det er rigtig godt og uhyre vigtigt, at de fleste af de virksomheder, der går med tankerne om at få etableret e-handel med det samme, tænker i løsninger, der også kan henvende sig til kunder uden for Danmark. Eksport med e-handel giver nogle helt andre muligheder for vækst i de danske virksomheder, og så er det bare vigtigt de er tilstede online i udlandet, for det betyder vækst og job i Danmark, siger branchedirektør Annette Falberg fra DI Handel.

Forskel på gevinster ved valg af digitale kanaler

Der kan være mange årsager til en virksomheds valg af digitale salgskanaler. Undersøgelsen viser, at virksomhederne oplever forskellige gevinster ved valget. Webshops oplever i høj grad gevinster i form af større omsætning og flere kunder. EDI[1] giver i høj grad større effektivitet, fleksibilitet og kundeloyalitet. Virksomheder der sælger via online markedspladser peger specielt på et styrket brand, større omsætning og flere kunder.

- Det er altid en strategisk overvejelse i den enkelte virksomhed, hvilke og hvor mange digitale salgskanaler de skal vælge, for gevinsterne er forskellige. Det er op til den enkelte virksomhed at vælge de mest optimale kanaler alt efter, hvad deres mål er, fortæller Annette Falberg.  



[1] EDI er udveksling af dokumenter mellem to virksomheder på elektronisk form

Læs den fulde rapport her.

Relateret