Annette Falberg, branchedirektør DI Handel

DI Handel Nyheder

Virksomhedernes eksport på nettet halter

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at en alt for lille en andel af danske virksomheders omsætning sker via web-salg til udlandet. DI Handel mener, at der skal mere fokus på at løfte web-salget til udlandet, da det er her væksten vil være i de kommende år.

Alene 2 pct. af danske virksomheders omsætning blev e-eksporteret i 2017, hvilket er det samme niveau som i 2016. Det fremgår af dagens offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik om IT anvendelsen i danske virksomheder.

- Vi ser herhjemme og i udlandet, at omsætningen, der kommer fra web-salg, er støt stigende. At vi så ikke e-eksporterer mere end 2 pct. er yderst alarmerende. Alt peger på, at det er igennem online salg, at væksten sker lige nu og i de kommende år, siger Annette Falberg branchedirektør i DI Handel.

Godt 25 pct. af danske virksomheder har web-salg, men kun 36 pct. af disse har web-salg til udlandet.

Alt peger på, at det er igennem online salg, at væksten sker lige nu og i de kommende år Annette Falberg, Branchedirektør

- Selv hvis man ikke har web-salg på det danske marked, så bør man i de danske virksomheder i allerhøjeste grad overveje at starte web-salg målrettet udenlandske kunder, da flere og flere professionelle indkøbere orienterer sig online. Samtidig ser vi flere udenlandske webshops målrettet danske virksomheder, så konkurrencen er ikke længere lokal men mere og mere global - og her skal danske virksomheder være ”top in class”, pointerer Annette Falberg branchedirektør i DI Handel.

Som led i udmøntningen af aftalen om Danmarks digitale vækst skal der etableres et e-handelscenter, der skal hjælpe danske virksomheder med individuel hjælp til e-handel og e-eksport.

- Mange virksomheder har brug for en hjælpende hånd til at tage eksportudfordringen op. Derfor ser vi meget frem til, at der med e-handelscenteret kommer et tilbud, der er individuelt og målrettet den enkelte virksomheds behov, siger Annette Falberg.

Relateret