Annette Falberg, branchedirektør DI Handel

DI Handel Nyheder

Den globale e-handel udfordrer produktsikkerheden

E-HANDEL: Via nettet kan forbrugerne shoppe i hele verden, hvilket er en fantastisk mulighed, som vi danskere har taget til os. Vi er dog nødt til at forholde os til konsekvenserne. En af de alvorlige konsekvenser er udfordringer med produktsikkerhed.

Kinesiske webshops er nemlig ikke forpligtet til at leve op til EU-reglerne for sikkerhed og indhold af kemikalier. Derfor har forbrugerne også selv et ansvar, lyder det fra branchedirektør Annette Falberg, DI Handel.

Reglerne er forældet

Danskerne handler i stor stil i udenlandske webshops – ikke mindst på online markedspladser som Alibaba og Wish og der lever produkterne ikke nødvendigvis op til EU’s høje krav til produktsikkerhed. Faktisk er vores regler for produktsikkerhed slet ikke gearet til, at forbrugerne selv kan handle hvor som helst via nettet, lyder det fra Annette Falberg.

- Reglerne er lavet i anden tid. Inden e-handel var muligt var det kun på ferien, at vi som forbrugere direkte havde adgang til at købe varer i lande uden for EU. Her var der en naturlig grænse for, hvor meget vi havde plads til i kufferten på vej hjem og vi var helt klar over at vi havde købt varerne i et meget fremmet land.

I dag kan forbrugerne med få klik handle i hele verden og ofte på website, der er fint oversat til dansk, så man let kan overse at det rent faktisk ikke er et dansk firma man handler med. Det betyder, at danskerne kan få mange ting bragt hjem i privaten, som ikke lever op til EU’s høje standarder for produktsikkerhed og som indeholder kemikalier, som for længst er blevet bandlyst i EU.

Når du handler hos en dansk eller europæisk virksomhed, som importerer varer uden for EU, tager sælgeren ansvaret for at varerne lever op til EU’s krav. Men den sikkerhed er der ikke, hvis forbrugerne køber direkte fra sælgere uden for EU og de risikerer at blive udsat for skadelige produkter.

For de europæiske virksomheder er problemet slet og ret ulige konkurrencevilkår.

- Europæiske virksomheder bruger mange ressourcer på at leve op til kravene og på at opretholde et højt niveau af produktsikkerhed. Det giver god mening i forhold til at forbrugerne får sikre og gode varer. Men det er unfair, hvis de forpligtelser reelt bliver en klods om benet i konkurrencen med virksomheder uden for EU, der ikke overholder samme strenge regler.

DI Handel efterlyser handling

- For det første skal forbrugerne vide, at når de handler i ikke-europæiske webshops, så er det så at sige på egen risiko. Kampagner er et middel til at øge bevidstheden hos forbrugerne, som selv må tage et ansvar, når de forlader den trygge europæiske havn.

- For det andet skal spørgsmålet om international e-handel løftes i WTO-regi, hvor landene forpligter hinanden på et sæt internationale spilleregler for e-handel, f.eks. at virksomheder der retter deres markedsføring mod europæiske forbrugere også skal sikre at deres produkter lever op til EU’s krav.

- For det tredje skal vi se på sanktionerne, hvis virksomheder overtræder spillereglerne, f.eks. mulighederne for at lukke adgangen til pågældende webshops, slutter Annette Falberg.

Relateret