DI Handel Nyheder

DK er europamestre i digital handel

E-HANDEL: Nye tal fra Eurostat viser, at 32 pct. af danske virksomheder har en eller flere digitale salgskanaler. Dette rykker Danmark op på en 1. plads sammenlignet med resten af Europa, hvor vi i flere år har ligger efter Irland.

Danske virksomheder er generelt langt fremme når det kommer til digitalisering, også når det kommer til salg via digitale kanaler – her indtager Danmark en første plads i EU. Med 32 pct. af de danske virksomheder, som har digitalt salg ligger vi foran Irland (31 pct.) og Sverige (30 pct.)  – gennemsnittet for EU ligger på 17 pct.

- Danske virksomheder er generelt set meget digitale, hvilket også er tilfældet, når det kommer til at sælge sine produkter online – og vi kan her i 2018 kalde os europamestre, hvilket jo er skønt, siger Annette Falberg branchedirektør i DI Handel.

Andelen af danske virksomheder med e-handel, der har e-eksport til andre EU lande ligger omkring 34 pct., hvilket er et pæn stykke under gennemsnittet i EU på godt og vel 44 pct. Det giver Danmark en 26. plads.

- Det er ekstremt vigtigt, at vi får flere danske virksomheder, der bruger digitale kanaler til at komme ud på eksportmarkederne, især fordi godt halvdelen af virksomhederne i EU indkøber varer og ydelser via digitale kanaler, siger Annette Falberg.

Dertil ligger den danske e-eksport på omkring 5-6 pct. af danske virksomheders eksportomsætning.

- Danske virksomheder er gode til det digitale, og vi er en god handelsnation – men tallene her viser, at der er flere, der skal etablere e-handel til eksportmarkeder, således at vi kan få løftet den digitale eksportomsætning, siger Annette Falberg.

Regeringen har nedsat et E-handelscenter, som bl.a. skal hjælpe danske virksomheder med at etablere digitalt salg og eksport.

- Egen webshop, andres webshop og online markedspladser er bare nogle af de digitale eksportmuligheder danske virksomheder har. Det er meget individuelt, hvordan og hvor det giver mening for en virksomhed at operere digitalt, så den individuelle og målrettede rådgivning er det, som skal til at forløse det potentiale der ligger og putter sig hos mange danske virksomheder, afrunder Annette Falberg.

Relateret