Digitale kanaler bruges i hele kunderejsen.

03.10.19 DI Handel Nyheder

Digitale kanaler er afgørende, hvis nye kunder skal finde dig

Når virksomheder skal finde nye leverandører, bruger godt 8 ud af 10 digitale kanaler i deres research, viser DI Handels nye B2B e-handelsanalyse. De digitale kanaler bruges også intensivt i både inspirations-, afgrænsnings-, og beslutningsfasen.

DI Handel har i samarbejde med Wilke spurgt 508 professionelle indkøbere om deres brug af digitale kanaler i forbindelse med deres indkøb. Undersøgelsen viser, at 3 ud af 4 adspurgte indkøbere køber varer eller services på internettet. Udover selve købet bliver internettet også flittigt brugt til inspirationssøgning og validering af nye leverandører. Undersøgelsen viser, at 83 pct. går online, når de skal finde en ny leverandør:

- I dag er digital tilstedeværelse en forudsætning for, at potentielle kunder kan finde din virksomhed og dine produkter. SEO optimering og digital marketing er derfor noget flere virksomheder, bør opprioritere. Det er dog ikke en enten eller prioritering. Undersøgelsen viser, at den digitale tilstedeværelse skal kombineres med andre offline kanaler, såsom messer, for at kunne tiltrække nye kunder, siger Sidsel Dyrholm Holst branchedirektør i DI Handel.

Læs også: Jo længere tid med e-handel, des større udbytte

Digitale kanaler bruges i hele kunderejsen

Indkøberne bruger digitale kanaler i alle tre faser af indkøbsprocessen. 54 pct. benytter digitale kanaler i inspirationsfasen, når de undersøger potentielle leverandører, 43 pct. i afgrænsningsfasen og 39 pct. i beslutningsfasen: 

- En potentiel kunde er godt inde i produkter og priser allerede ved første kontakt, da de i stigende grad researcher online helt frem til det endelige køb. Det er en helt naturlig udvikling, når man ser på, hvordan vi agerer som privatforbrugere. Sælgeren skal derfor være parat til at møde kunden, hvor kunden er, og med mere end en produkt pitch, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Læs også: Flere danske virksomheder sælger på nettet

Det skal være let, at indkøbe

Der er i undersøgelsen også spurgt 406 ledende salgsmedarbejdere om deres brug af digitale kanaler i forbindelse med deres salg. 82 pct. af dem, som har etableret e-handel, peger på, at de får skabt nye kunde- og distributionskanaler med e-handel:

- Salg via e-handel giver flere gevinster, men at få skabt flere kunde- og distributionskanaler er i mine øjne én af de vigtigste – virksomhederne skal gøre det let for indkøberne at købe ind. Den falder også rigtig godt i tråd med, den tilgang indkøberne har til at benytte de digitale kanaler i deres research, afrunder Sidsel Dyrholm Holst.

Download og læs B2B e-handelsanalysen her: B2B e-handelsanalysen 2019

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret