Advokat Heidi Højmark Helveg giver tre råd til lovlig purpose-driven marketing

10.10.19 DI Handel Nyheder

Tre råd til lovlig purpose-driven marketing

Det er en god idé at slå op i markedsføringsloven, inden I f.eks. markedsfører klimavenlige budskaber, velgørenhed eller ligestilling. De gode budskaber må nemlig ikke kun have en kommerciel vinkel, skriver advokat Heidi Højmark Helveg.

Når talrige virksomheder vælger at sponsorere Copenhagen Pride, og når flyselskaber træder hinanden over træerne med klimavenlige budskaber, er det næppe alene fordi, de gode budskaber ligger virksomhederne meget på sinde, men også fordi der er bundlinje i dem.

Det ene udelukker heldigvis ikke det andet, og uanset hvad man mener om det, er det en god idé lige at slå op i markedsføringsloven, inden man markedsfører et ”purpose”.

Læs også: Slut med cookies på første sidevisning

Walk the talk

Hvis du ikke vil have brev fra Forbrugerombudsmanden med trussel om den store bødehammer, så er der især tre ting, du skal være opmærksom på, når du markedsfører umiddelbart ikke-kommercielle budskaber:

1. I skal kunne dokumentere rigtigheden af alle udsagn om faktiske forhold. Hvis I siger, I er klimaneutrale, skal I både være det og dokumentere at I er det. Hvis I siger, at I sponsorerer Pride, skal I kunne dokumentere det. Hvis I siger, at 50 procent af de ansatte i jeres virksomhed er kvinder, skal I kunne dokumentere det.

2. Hvis I sponsorerer en organisation, så skriv hvad I konkret gør. Herved afmonteres opfattelsen af, at I helt generelt støtter organisationen. Skriv hellere: Vi donerer hvert år 100.000 kroner til Dansk Røde Kors, i stedet for at lade det fremstå som om, at I er enige i hele organisationens dagsorden.

3. Pas på med de helt fritstående udsagn uden nærmere forklaring, for de forpligter mere, end man nok skulle tro. Hvis I skriver, at I er grønne, får man den opfattelse, at jeres produkter er mere grønne end andre, tilsvarende produkter, og det skal I kunne dokumentere. Her skal I tage hele produktets livscyklus med i beregningerne. Skriv hellere noget mere konkret. Hvis I f.eks. skriver, at I tager udgangspunkt i FN’s 17 Verdensmål i driften af jeres virksomhed, vil jeg være næsten sikker på, at jeg kunne finde punkter, hvor I ikke gjorde det, og så er udsagnet vildledende. Skriv noget mere konkret - f.eks. at I arbejder for flere af Verdensmålene og udvælg nogle konkrete, som I gør jer umage for at anvende. 

God fornøjelse.

Læs også: Undgå ulovlig brug af billeder

Har du andre juridiske spørgsmål?

Som medlem af DI Handel kan du få gratis juridisk vejledning inden for bl.a. e-handel og markedsføring. Læs mere om vores helpdesk og få svar på dine spørgsmål lige her: Helpdesk for juridisk vejledning

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Heidi Højmark Helveg

Relateret